Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W najbliższym czasie nastąpi rozwój małych sklepów spożywczych, potem e-handlu

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 02-10-2014, 12:56
Najbliższe lata będą należeć do sklepów małopowierzchniowych
Fot. PTWP

Według analityków Banku BGŻ, specyficzne zachowania polskich konsumentów oraz zrównanie cenowe małych sklepów z dyskontami i hipermarketami przyczynią się do dynamicznego rozwoju sieci sklepów małopowierzchniowych. Na znaczeniu tracić będzie handel tradycyjny oraz hipermarkety. Natomiast w perspektywie kilku kolejnych lat nastąpi rozwój e-handlu żywnością. Za 10 lat już co czwarty konsument będzie kupował żywność w sieci.

Bank BGŻ opublikował raport „Skuteczne strategie w przemyśle spożywczym", przygotowany wraz z Millward Brown i SGGW. W raporcie analitycy Banku podzielili historię handlu detalicznego żywnością w Polsce na trzy fazy oraz wyodrębnili dwie kolejne, prawdopodobne etapy rozwoju tego rynku.

Pierwsza faza w historii handlu detalicznego w Polsce rozpoczęła się w 1989 roku. Nastąpił wówczas rozkwit handlu tradycyjnego, opartego na kapitale polskim. W latach 1991-2001 przybyło około 60 tys. małych, prywatnych sklepów spożywczych, a ich liczba osiągnęła poziom 170,7 tys.
Dynamicznie rosnąca wartość sprzedaży detalicznej zaczęła przyciągać na nasz rynek zagraniczne przedsiębiorstwa. Pierwszy hipermarket otwarto w 1995 roku, jednak zmiany strukturalne w handlu detalicznym nabrały tempa po 2000 roku. Udział rynkowy handlu tradycyjnego, który w 1999 roku wynosił 74 proc., zaczął szybko maleć na rzecz handlu wielkopowierzchniowego. Tym samym, rozpoczęła się druga faza w historii naszego rynku - ekspansji hipermarketów.

W latach 2000-2005 liczba hipermarketów w Polsce wzrosła z 99 do 374, a ich udział w powierzchni sprzedażowej z 2,4 proc. do 9,1 proc. Po wejściu Polski do Unii na rynku zaczęły pojawiać się liczne supermarkety, dając początek ekspansji formatu średniopowierzchniowego, który wyhamował rozwój hipermarketów.

Trzeci etap, który trwa do tej pory, to dynamiczny rozwój supermarketów i dyskontów. W latach 2004-2012 liczba supermarketów wzrosła z 2,3 tys. do 4,4 tys. Po kryzysie finansowym w 2009 roku nastąpiła zmiana w rozwoju formatu średniopowierzchniowego na rzecz rozwoju dyskontów. W latach 2010-2013 udział rynkowy tych ostatnich wzrósł z 16 proc. do 22 proc.

Analitycy Banku BGŻ zastanawiają się nad przyczynami tak dynamicznego wzrostu sklepów dyskontowych. Zauważają, iż pierwsze dyskonty pojawiły się już w latach 90-tych, ale wówczas nie cieszyły się one popularnością ze względu na ubogi asortyment i niską jakość oferowanych produktów.

Ich zdaniem, na wyraźny wzrost sieci dyskontowych na polskim rynku w ostatnich latach wpłynęło kilka czynników: po pierwsze, dwie największe sieci - Biedronka i Lidl - przeprowadziły bardzo agresywne kampanie reklamowe, co zmieniło wizerunek dyskontów. Konsumenci zaczęli je postrzegać jako sklepy oferujące atrakcyjny stosunek jakości do ceny. Ponadto, dyskonty wprowadziły ofertę produktów świeżych i markowych, a także narzuciły wysokie wymogi jakościowe dla produktów pod markami własnymi.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH