Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Największe wyzwania stojące przed sieciami handlowymi w 2015 r.

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 25-02-2015, 16:10
Największe wyzwania stojące przed sieciami handlowymi w 2015 r.
Aldi w Katowicach, fot. PTWP

Deflacja cen, wzrastająca złożoność operacyjna, rozwój sprzedaży internetowej, zarządzanie nieruchomościami, nieefektywność łańcucha dostaw, racjonalizacja zapasów i potrzeba zaspokojenia udziałowców - to siedem najważniejszych wyzwań, z jakimi będą musieli zmierzyć się w 2015 r. detaliści. Jak mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dan Murphy, dyrektor zarządzający w brytyjskim oddziale Alvarez & Marsal, większość rynkowych graczy będzie miała wiele trudności ze sprostaniem tym wyzwaniom.

- Kiedy analizuję dyskusje na temat handlu detalicznego, jakie toczyły się na przestrzeni ostatniego roku na świecie, zawsze tematem przewodnim były koszty operacyjne, co oznacza, że każda duża sieć handlowa skupia się obecnie na kosztach, jak nigdy wcześniej. To pozwala wysnuć tezę, że rynkowymi zwycięzcami będą ci, którzy już teraz trzymają strukturę kosztów pod ścisłą kontrolą i prowadzą działalność w prosty i oszczędny sposób. Zapewne usłyszę: "Tak, ale przecież sieci handlowe zawsze zwracały baczną uwagę na koszty". Być może, ale także do tej pory nad tymi kosztami znajdował się bufor marży, która pozwalała na okazjonalną nieefektywność tu i tam, sezonową nadwyżkę zapasów, nieudaną implementację systemu IT, lub nieudaną ekspansję geograficzną - komentuje Dan Murphy.

Pierwszym zagrożeniem, na które zwraca uwagę specjalista ds. rynku handlu detalicznego, jest deflacja cen. Jak zauważa Murphy, dyskonty takie, jak Aldi, Lidl czy Netto oraz naciski makrokonsumenckie zaczynają wywierać presję na sieci hipermarketów, a te z kolei odpowiadają masowymi obniżkami cen. Problem tkwi jednak w tym, że operatorzy największych sklepów mają wyższy poziom kosztów operacyjnych, niż dyskonty, więc nie stać ich na konkurowanie cenowe na tym poziomie. Są więc zmuszeni do "markowania obniżek", to znaczy mówią, że obniżają ceny, ale naprawdę tego nie robią. Mogą też przenosić cięcia na swoich dostawców (rośnie liczba upadłości dostawców hipermarketów), lub ciąć wydatki gdzie indziej, na przykład poprzed redukcję dywidend, aby ufundować działania konkurencyjne.

- Sieci hipermarketów po prostu nie mają bufora nad kosztami w swoich łańcuchach dostaw, które pozwoliłyby im konkurować w przestrzeni cenowej dyskontów. Jeśli mają konkurować efektywnie, tzn. bez udawanych obniżek, tricków cenowych czy przenoszenia kosztów na dostawców, potrzebują fundamentalnej przebudowy modela kosztowego - sugeruje dyrektor zarządzający w brytyjskim oddziale Alvarez & Marsal.

Kolejnym wyzwaniem stojącym przed obecnymi na polskim rynku detalistami jest wzrastająca złożoność operacyjna. Jak zauważa Murphy, supermarkety zmagają się z modelem sprzedaży online; architektura IT rozrasta się, by nadążyć za nowymi kanałami sprzedaży; powstają nowe formy internetowe, a także nietypowe formaty sklepowe, pojawia się złożoność związana z międzynarodowym zasięgiem sieci handlowych, a także wszystkie implikacje powiązane z zarządzaniem danymi o klientach i ich zachowaniach zakupowych.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH