Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Największy wpływ na inflację w miał wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych

  • Autor: GUS
  • Data: 14-11-2009, 23:17
Największy wpływ na inflację w miał wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych

W październiku 2009 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły przeciętnie o 0,1%. W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen - podał Główny Urząd Statystyczny.

Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miał w tym okresie wzrost cen odzieży i obuwia (o 1,7%), podwyżki cen żywności (o 0,3%), a także opłat związanych z mieszkaniem (o 0,2%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,08 pkt proc. i po 0,06 pkt proc. Spadek opłat w zakresie transportu (o 0,8%), a także rekreacji i kultury (o 0,6%) obniżył ten wskaźnik odpowiednio o 0,07 pkt proc. i 0,04 pkt proc.

W okresie styczeń - październik br.ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 3,3%. Podniesiono ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 7,8%), opłaty związane z transportem (o 6,6%) oraz z mieszkaniem (o 4,8%). Obniżyły się ceny odzieży i obuwia (o 5,6%).

Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był niższy niż we wrześniu br. (3,1% wobec 3,4%) i znalazł się poniżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5%). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 5,7%) oraz wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 3,0%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,43 pkt proc. i 0,74 pkt proc. Dynamika cen odzieży i obuwia oraz spadek cen w zakresie transportu obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,34 pkt proc. i 0,07 pkt proc.

Po spadkach cen notowanych od czerwca br., w październiku wzrosły ceny żywności (o 0,3%). Najbardziej podrożały warzywa (o 5,5%) i tłuszcze zwierzęce (o 3,2%, w tym, w wyniku znacznego wzrostu cen zbytu, masło - o 4,4%). Więcej niż w poprzednim miesiącu należało zapłacić za owoce (o 1,4%), miód (o 1,0%) oraz czekoladę (o 0,4%). Zdrożały artykuły w grupie „mleko, sery i jaja" (o 0,3%, w tym jaja - o 1,2%, a sery dojrzewające i topione - o 0,9%). Utrzymał się obserwowany od lipca br. spadek cen drobiu, za który w październiku konsumenci płacili o 4,0% mniej niż w poprzednim miesiącu.

Tańszy niż przed miesiącem był ryż (o 2,1%), a także, z uwagi na wysoką podaż tańszego mięsa z importu, mięso wieprzowe (o 1,9%). Od maja br. notuje się obniżanie cen cukru, za który należało zapłacić o 1,3% mniej niż w poprzednim miesiącu. Duże zbiory zbóż i wysokie zapasy ubiegłoroczne przełożyły się na spadek cen mąki (o 0,5%).

Ceny napojów bezalkoholowych, podobnie jak przed miesiącem, wzrosły przeciętnie o 0,3%, w tym herbaty - o 0,7%, soków - o 0,2%, a kawy- o 0,1 %. Cenywód mineralnych lub źródlanych obniżyły się (o 0,2%). Za wyroby tytoniowe należało zapłacić o 0,4% więcej niż w poprzednim miesiącu. Podobnie jak przed miesiącem zanotowano niewielki wzrost cen napojów alkoholowych (o 0,1%). Wprowadzanie na rynek nowej kolekcji sezonowej spowodowało, iż w październiku br. nadal rosły ceny obuwia (o 2,7%) oraz odzieży -o 1,3%.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 467) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH