REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Nastrój świąteczny w galeriach handlowych

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 16-12-2015, 13:30
Nastrój świąteczny w galeriach handlowych
Fot. Shutterstock

Świąteczny nastrój w galeriach handlowych wyczuwalny jest już od listopada. Eksperci z firmy IMS zdradzają jakie piosenki znajdują się w świątecznym "Top 10" oraz jakie zapachy najbardziej kojarzą się z Bożym Narodzeniem.

REKLAMA

Wbrew powszechnemu przekonaniu to nie kultowe "Last Christmas" jest najczęściej granym świątecznym utworem w galeriach handlowych. Na liście najbardziej topowych utworów zajmuje dopiero 11. miejsce, a tuż za nim jest równie popularne "All I Want For Christmas Is You". Jak zatem wygląda podium?„Winter Wonderland” na miejscu pierwszym, „Santa Claus Is Coming To Town” na drugim, a pierwszą trójkę zamyka nieśmiertelne „Jingle Bells”. Wszystkie te utwory to prawdziwe klasyki – „Winter Wonderland” i „Santa Claus Is Coming To Town” pochodzą z lat 30. XX wieku, a historia „Jingle Bells” sięga połowy XIX wieku.

–Od kilkunastu lat topowe piosenki są rzeczywiście te same. Nie są to jednak tylko oryginały – co roku powstają kolejne covery najbardziej znanych i lubianych utworów – mówi Patryk Wierniuk z firmy IMS.

– Dominuje muzyka zagraniczna, ponieważ jest stosunkowo mało znanych polskich utworów świątecznych czy nawet zimowych. Najbardziej popularny to „Z kopyta kulig rwie” Skaldów z 1969 roku – dodaje ekspert.

Z czym związana jest tak ważna rola muzyki w kreowaniu świątecznego nastroju? Muzyka ma silny wpływ nie tylko na nasze emocje, lecz także na zachowania, w tym również konsumenckie. Od czasu istnienia muzyki była ona elementem obrządków i kultów religijnych. W dzisiejszych czasach konsumpcja staje się swoistym rytuałem, a zatem przebywanie w galeriach handlowych można porównać do pobytu w miejscu kultu. Muzyka pomaga w kontynuowaniu tradycji i budzeniu w społeczeństwie poczucia tożsamości kulturowej poprzez uświadamianie dzielenia tych samych wartości i doświadczeń.

Ważną rolę w kreowaniu świątecznej atmosfery ma również zapach. Najczęściej ten pamiętany z dzieciństwa, z rodzinnego domu – aromatami najczęściej kojarzącymi się ze świętami są zapachy mandarynek, pomarańczy, pieczonego ciasta, cynamonu, wanilii, cynamonu czy choinki. Jak tłumaczą eksperci IMS, doznania węchowe są tymi, które najsilniej zapadają w pamięć. – Badania przeprowadzone przez naukowców Richarda Axela i Lindę Buck dowodzą, że pamiętamy zapachy sprzed nawet 50 lat – tłumaczy Wojciech Grendziński z IMS. –Tak świetna „pamięć zapachowa” sprawia, że myśląc o świętach, automatycznie wracamy do wspomnień z najmłodszych lat. I ten właśnie mechanizm wykorzystujemy, kreując zapachy dla galerii handlowych na szczególny okres Bożego Narodzenia.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 403) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH