Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Nielsen: Maszyny vendingowe wpisują się w trend convenience

Agencja badawcza Nielsen przygotowała pierwsze w Polsce badanie dotyczące rynku vendingowego. Raport opracowany został w oparciu o audyt fotograficzny maszyn vendingowych, pogłębione wywiady z operatorami vendingowymi, badanie opinii użytkowników automatów oraz analizę danych sprzedażowych.

Nielsen: Maszyny vendingowe wpisują się w trend convenience
Fot. shutterstock

Rozwój rynku automatów w Polsce nie jest już tak dynamiczny jak w początkowym okresie istnienia rynku vendingowego. Sytuacja zaczyna się powoli normalizować, ale wciąż istnieje jeszcze duża przestrzeń do rozwoju, z której mogą skorzystać operatorzy vendingowi oraz producenci produktów impulsowych. W Polsce nasycenie automatami jest ciągle niższe niż w krajach Europy Zachodniej: na jedną maszynę vendingową przypada aż 548 Polaków. W początkowej fazie działania rynku w Polsce dominowały automaty używane, sprowadzane z zagranicy, teraz posiadamy coraz więcej nowych i zaawansowanych technicznie automatów – obecnie w 31% maszyn w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców można płacić zbliżeniowo, dodatkowo coraz więcej automatów wyposażonych jest w nowoczesne podajniki typu winda.

Maszyny vendingowe świetnie wpisują się w trend convenience, który obserwujemy od dłuższego czasu – polski konsument ceni sobie czas i wygodę. Zakup w automacie jest szybszy niż w tradycyjnej placówce, nie zaskakuje więc fakt, że blisko połowa konsumentów decyduje się na zakup z maszyny a nie z pobliskiego sklepu dlatego. Robią to, gdyż takie działanie pozwala im zaoszczędzić czas – komentuje Małgorzata Głos, client business partner w Nielsenie. Badanie Nielsena wykazało, że aż 59% Polaków korzysta z maszyn vendingowych raz w miesiącu lub częściej, a ¼ robi to przynajmniej raz w tygodniu – dane te wskazują na mocne przywiązanie do maszyn i potrzebę korzystania z nich.

Z maszyn vendingowych w Polsce tak naprawdę korzystają wszyscy: bez względu na płeć i wiek. Można jednak określić pewne grupy użytkowników automatów, którzy korzystają z nich częściej. Są to mężczyźni, osoby młodsze (15-25 lat) oraz w średnim wieku (36-45 lat), posiadające dzieci poniżej 18 roku życia. Jedną z kluczowych lokalizacji maszyn vendingowych są szkoły. Dzieci chętnie korzystają z maszyn, a 25% z nich kupuje w automatach coś do jedzenia /picia zamiast drugiego śniadania albo obiadu – dodaje Małgorzata Głos z Nielsena.

Z automatów z gorącymi napojami polski konsument korzysta częściej niż z pozostałych. Oprócz kawy, najczęściej kupowane kategorie to napoje gazowane, batony czekoladowe oraz rogaliki. Konsumenci rzadziej sięga po wodę mineralną, batony czy też ciastka zbożowe, choć operatorzy vendingowi obserwują coraz większe oczekiwania konsumentów odnośnie poszerzenia asortymentu zdrowszych przekąsek i napojów. Jest to zgodne z silnym trendem zdrowotnym, w który z powodzeniem wpisują się tradycyjne kanały sprzedaży produktów impulsowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Nielsen RSS ALERT    /    maszyny vendingowe RSS ALERT    /    convenience RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • dd 2018-04-13 13:30:59
    3 lata temu inna agencja badawcza opublikowała podobne badanie, więc to nijak nie będzie pierwsze

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.193.89
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.