Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Najwięcej pieniędzy na zakupy FMCG Polacy wydają w dyskontach

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 08-10-2014, 15:11
Niemal co drugi Polak najwięcej pieniędzy na zakupy wydaje w dyskontach
Polacy deklarują, że przy wyborze głównego miejsca zakupów częściej kierują się asortymentem, niż ceną

Głównym miejscem zakupu artykułów FMCG przez Polaków są dyskonty. Jeszcze w 2012 r. 35 proc. Polaków wskazywało sklepy dyskontowe jako miejsce, w którym wydają najwięcej pieniędzy na artykuły codziennego użytku, czyli artykuły spożywcze, chemiczne i kosmetyczne. W 2014 r. odpowiedzi takiej udzieliło już 46 proc. Polaków, podczas gdy w 2013 r. wskazało tak 45 proc. respondentów. Względem roku ubiegłego nastąpił więc wzrost o 1 punkt procentowy - wynika z najnowszego badania "Shopper DNA" przeprowadzonego przez TNS.

16 proc. Polaków jako główne miejsce zakupu towarów szybkozbywalnych wskazuje sklepy niezależne z kanału tradycyjnego (24 proc. w 2012 r., 19 proc. w roku ubiegłym). Z kolei 15 proc. mieszkańców naszego kraju najwięcej pieniędzy na artykuły codziennego użytku wydaje w hipermarketach. W poprzednich dwóch edycjach badania sklepy te wskazywane były przez 17 proc. respondentów.

Dla 11 proc. Polaków głównym miejscem zakupu artykułów FMCG są sklepy zsieciowane z kanału tradycyjnego. To o 3 punkty procentowe więcej, niż przed rokiem, a zarazem tyle samo, co w 2012 r. Z kolei 9 proc. respondentów jako miejsce, w którym zostawia najwięcej pieniędzy na produkty FMCG wskazało supermarkety (7 proc. przed rokiem, 8 proc. w 2012 r.).

Decydującym czynnikiem wyboru głównego miejsca zakupów FMCG dla Polaków jest oferta sklepu (asortyment). Czynnik ten wskazany został w najnowszym badaniu TNS przez 57 proc. respondentów, podczas gdy cenę wymieniło 53 proc. badanych. Niemal tyle samo wskazań, bo 52 proc., uzyskały udogodnienia oferowane przez sklep. Dla 39 proc. Polaków przy wyborze głównego miejsca zakupów FMCG ważna jest lokalizacja. Tyle samo respondentów jako ważny czynnik wskazało funkcjonowanie sklepu (obsługę).

W zależności od konkretnych formatów sklepowych, Polacy przykładają różną wagę do poszczególnych czynników wyboru głównego miejsca zakupów FMCG. Oferta sklepu (asortyment) jako ważny czynnik wskazywana była przez 49 proc. osób, dla których głównym kanałem sprzedaży jest kanał tradycyjny sieciowy. W przypadku klientów hipermarketów było to już 67 proc., a w przypadku klientów supermarketów 65 proc.

Znaczenie ceny oferowanych produktów jako ważny powód wyboru konkretnego sklepu podkreślało 62 proc. klientów hipermarketów, 56 proc. klientów dyskontów, 54 proc. klientów supermarketów, ale tylko 36 proc. klientów sklepów z kanału tradycyjnego sieciowego.

Wyraźną dysproporcję widać również we wskazaniach przez respondentów czynnika "udogodnienia". Ma on znaczenie przy wyborze głównego miejsca dokonywania zakupów dla 69 proc. klientów hipermarketów, 63 proc. klientów supermarketów i 49 proc. klientów dyskontów.

Ważną rolą przy wyborze podstawowego miejsca na zakupy FMCG jest także lokalizacja. Wskazało ją 55 proc. respondentów, dla których głównym miejscem zakupów są sklepy niezależne z kanału tradycyjnego, oraz 52 proc. klientów supermarketów. W przypadku klientów dyskontów wskazań jest zdecydowanie mniej, bo zaledwie 32 proc. Czynnik lokalizacji wskazało oprócz tego 35 proc. klientów kanału tradycyjnego sieciowego oraz 39 proc. klientów hipermarketów.

Funkcjonowanie sklepu (obsługa) jest najważniejsze dla klientów hipermarketów (47 proc.) i klientów sklepów niezależnych z kanału tradycyjnego (45 proc.). Czynnik ten został również wskazany przez 37 proc. klientów supermarketów, 36 proc. klientów dyskontów, a także przez 33 proc. respondentów, którzy główne zakupy dokonują w zsieciowanych placówkach z kanału tradycyjnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Kubanek 10-10-2014, 07:36:
Porównywanie Alma i Auchan jest niepoważne. Zresztą najlepszy chyba model zakupów to dyskont+supermarket+mały sklep. Ja traktuje dyskonty jak supermarkety z marką własną i chodzę codziennie, wespół z małymi sklepami.
Hipermarkety omijam z daleka, do Alma nie jeżdżę bo po drugiej stronie miasta jest, lepiej zamówić coś przez internet.
Wszystko więc zależy.
  • biz 09-10-2014, 20:11:
dyskonty nigdy nie będą miały znaczącej przewagi nad tradycyjnym hipermarketem, ale czy są w ogóle jeszcze dyskonty w PL? Ilość face-ów w lidlu czy biedronce jest tak ograniczona że trudno robić zakupy miesięczne czy tygodniowe. Dyskont to codzienny sklep bez fajerwerków. Szybko się nudzi mimo cyklicznej „kuchni świata”. Dla mnie wizyta max. 1 raz w tygodniu w Lidlu to wszystko co można wycisnąć z dyskontu, większe tygodniowe lub miesięczne zakupy to już tylko większy format – np. Auchan czy Alma. Dlatego też ze względu na wolumen i wartość to dyskont nie ma szans w moim portfelu – to może tylko max. 10%, dlatego nie podpisuję się pod tą sugerowaną większością (średnią krajową).

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 864) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.