Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Niemiecki Lidl wygrywa na obecnym kryzysie

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 27-02-2009, 13:14
Niemiecki Lidl wygrywa na obecnym kryzysie

Według analiz firmy doradczej Deloitte wśród sieci handlowych najlepiej w obecnych warunkach gospodarczych radzi sobie niemiecki Lidl. W rankingu Top 250 największych sieci handlowych na świecie dyskonter wskoczył na miejsce 7. "W miarę pogarszania się koniunktury gospodarczej klienci ograniczają swoje wydatki i wykazują coraz większe zainteresowanie dyskontami." - pisza analitycy w raporcie "Global Powers of Retailing" opracowanym przez Deloitte we współpracy z magazynem Stores.

Tendencja ta wyraźnie uwidacznia się w raporcie przedstawiającym ranking 250 największych sieci detalicznych na świecie uszeregowanych według wielkości sprzedaży w 2007 roku. Pierwsza dziesiątka jest mocno obsadzona przez dyskonty. Największy skok wykonał Schwarz Unternehmens Treuhand KG (Schwarz), właściciel sieci supermarketów Lidl, który z miejsca dziesiątego awansował na siódme wyprzedzając sieci Target i Cosco.

W ciągu ostatnich pięciu lat Schwarz rozwijał się szybciej niż jakikolwiek inny konkurent z czołowej dziesiątki osiągając składaną procentową stopę wzrostu na poziomie 12,6 proc. Spółka otworzyła ok. 400 nowych sklepów w 2007 r., generujących dwucyfrowy wzrost sprzedaży dyskontowych sklepach Lidl i Kaufland.

Do 10 wszedł także główny rywal firmy Schwarz czyli niemiecki Aldi. A Sears Holdings, numer 10 w 2006 r., który zanotował 4,4 proc. spadek sprzedadży spadł na trzynaste miejsce.

- W miarę upływu roku 2009 klienci będą coraz bardziej zorientowani na wartość, z pewnością bardziej niż w niedawnej przeszłości. Ilustracją tej tendencji jest przepływ klientów do sieci sklepów bardziej zorientowanych na cenę. Dla wszystkich sieci detalicznych będzie to oznaczało konieczność większego skupienia się na kontroli kosztów - komentuje Magdalena Jończak, Senior Manager w Deloitte.

W rankingu Deloitte swoje miejsca zachowali liderzy czyli amerykański Wal-Mart i francuski Carrefour. Co ciekawe sam Wal-Mart generuje ponad 10 proc. sprzedaży całego Top 250 detalistów na świecie. Na trzecim miejscu uplasowało się brytyjskie Tesco, a na czwartym niemiecki koncern Metro AG.

W 2007 roku 44 sieci detaliczne odnotowały spadek obrotów. Rok wcześniej zjawisko to dotknęło 36 sieci. Co więcej, liczba nierentownych sieci w stawce największych 250 podwoiła się z siedmiu w 2006 roku do 14 w roku 2007

Kryzys gospodarczy oznacza przyjęcie nowych strategii rozwoju przez sieci handlowe. Według analityków detaliści będą przede wszystkim ograniczać koszty w tym poprzez konsolidację i cięcie płac. Ponadto sieci będą także o wiele uważniej przyglądać się kosztom towarów i próbować wynegocjować z dostawcami lepsze umowy na dostawy korzystając z faktu, że obecna sytuacja zmusi producentów do ostrej rywalizacji w kanałach zbytu. Detaliści będą także bardzo uważnie wybierać jedynie najlepsze lokalizacje dla swoich sklepów, zamykając placówki, które nie spełniają ich oczekiwań.

Według specjalistów sieci handlowe będą rezygnować z rozwoju sklepów wielko powierzchniowych na rzecz mniejszych formatów, ponieważ sprzedaż o wiele dynamiczniej będzie rosła w mniejszych palcówkach. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze otwieranie małych placówek jest o wiele prostsze pod względem organizacyjnym jak i uregulowań administracyjnych. Po drugie, rozdrobnienie rynku konsumenta oznacza, że będzie trudniej zaspokoić potrzeb kupujących, a mniejsze sklepy dają możliwość dotarcia do niszowych segmentów konsumenckich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH