Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Niewielki udział e-grocery w czeskim rynku

W Republice Czeskiej działa 6 głównych sklepów internetowych zajmujących się handlem artykułami spożywczymi i drogeryjnymi. Poza jednym (Ageo) wszystkie mają zasięg regionalny. Przychody wszystkich czeskich sklepów internetowych wynoszą rocznie ok. 81 mld CZK (13,2 mld zł), a dominującymi obszarami ich działalności są elektronika i odzież. Roczne przychody internetowych sprzedawców żywności stanowią jedynie ok. 3 proc. tej kwoty (2,5 mld CZK, tj. 409 mln zł), nie osiągając przy tym nawet 1 proc. wartości sprzedaży w tradycyjnym handlu detalicznym towarami szybkozbywalnymi.


Autor: WPHI w Pradze na podstawie MF Dnes/za dlahandlu.pl
Data: 17-08-2016, 11:14

Największym sprzedawcą oferującym w Czechach artykuły spożywcze on-line jest Tesco, które korzysta z zaplecza tradycyjnych sklepów sieciowych. Należy także do najdłużej działających na rynku. Kierujący sklepem deklarują, że roczny wzrost zainteresowania internetowym oddziałem sklepu wynosi kilkadziesiąt procent, zaś wartość przeciętnego koszyka jest kilkakrotnie większa niż w przypadku zakupów w tradycyjnym oddziale sieci.

Drugie miejsce zajmuje Rohlik.cz, którym zarządza przedsiębiorca Tomas Cupr. W 2015 r. wartość towarów sprzedanych w tym sklepie wyniosła 300 mln CZK (49 mln zł); miesięcznie realizuje się w nim ok. 50 tys. zamówień.

Wysyp nowych sklepów nastąpił w ub. roku, gdy w ciągu 3 miesięcy założono Ageo (specjalizujące się w artykułach drogeryjnych), Kosik.cz i Kolonial.cz.

Choć mapa miejsc, do których towary są dostarczane stale się rozrasta, póki co, ogranicza się ona w większości przypadków do Pragi, Brna, Pilzna i ich okolic. Sklep Kolonial.cz poprzedził rozszerzanie swojej działalności badaniami rynkowymi – np. jedno z nich ukazało, że w przypadku Pragi i jej okolic ponad połowa mieszkańców już korzystała z różnego typu zakupów za pośrednictwem Internetu, co było zachętą do podjęcia tu działalności. Z kolei kierownictwo Rohlik.cz podjęło już decyzję o pokryciu swoją ofertą w br. znacznej części kraju, w tym także mniejszych miast.

Różna jest polityka cenowa firm. Tesco ma takie same ceny w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych, dotyczy to także obniżek cenowych. Dwucyfrowe obniżki cen oferuje również Kolonial.cz. Z kolei Rohlik.cz postawił na politykę korzystniejszych ofert dla konkretnych klientów bardziej niż na upusty cenowe.

Poza Tesco duże sklepy sieciowe nie kwapią się do świadczenia usług on-line. Dzieje się tak pomimo szybkiego wzrostu tego segmentu rynku, a także kilkuletniego doświadczenia (np. sieci Billa czy Albert) z podobną działalnością w innych państwach. Nic jednak nie wskazuje na to, aby ta sytuacja w najbliższej przyszłości miała się zmienić.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

e-grocery RSS ALERT    /    Czechy RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT    /    handel internetowy RSS ALERT    /    Tesco RSS ALERT    /    FMCG RSS ALERT    /    sklepy internetowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.91.245.237
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.