Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nowa wizja dystrybucji - możliwe scenariusze dla kanału hurtowego (pełna relacja)

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 14-11-2017, 10:25
Nowa wizja dystrybucji - możliwe scenariusze dla kanału hurtowego (pełna relacja)
fot. PTWP

O konieczności integracji hurtu i dystrybucji, przyszłości rynków hurtowych i kondycji handlu niezależnego, a także rosnącej roli nowoczesnych technologii we wsparciu sprzedaży rozmawiali uczestnicy debaty ,,Nowa wizja dystrybucji - możliwe scenariusze dla kanału hurtowego”, która odbyła się podczas X Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Debatę rozpoczęła prezentacja Urszuli Kłosiewicz-Góreckiej, profesor w Zakładzie Rynku Usług, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur. – Sprzedaż artykułów FMCG stanowi mały kawałek handlu hurtowego. Wartość tej sprzedaży to około 163 mld zł, a generują ją głównie mikro i małe firmy, dominują wytwórcy krajowi. Rynek tworzą firmy zróżnicowane – są hurtownie lokalne, rynki hurtowe oraz hale cash&carry. Małe przedsiębiorstwa podlegają bardzo silnej konkurencji, mają coraz mniej odbiorców na skutek zmniejszającej się liczby niezależnych sklepów i, siłą rzeczy, słabą pozycję wobec dostawców. To firmy o niskiej rentowności, aż 82 proc. z nich boi się nieterminowanych płatności, a połowa już ma kłopoty z płynnością finansową – mówiła ekspertka.

Podkreśliła, że na rynku mamy także prężnie działające, aktywne firmy. W tym sektorze jest wiele wyzwań, są akwizycje i ekspansja w kierunku budowania relacji z detalem. – Siła tych przedsiębiorstw jest siłą ich odbiorców, silny detal niezależny wzmocni hurt – wyjaśniła Urszula Kłosiewicz-Górecka.
Scharakteryzowała też format cash&carry. – Głównym graczem jest Eurocash, który ma 26 proc, udziałów w rynku hurtowym. Mamy też w Polsce firmę Makro, która mocno zredefiniowała biznes, nastawiając się na rynki lokalne i gastronomię oraz sieć hurtowni Selgros, także stawiającą na segment Horeca oraz niezależnych detalistów. Jeśli chodzi o rynki hurtowe, to wpisują się one w to, co dzieje się za granicą: harmonijny rozwój, koncentracja na artykułach świeżych, wspierają rynki lokalne, rozwijają także eksport. Rynki integrują się również z producentami i detalem oraz inwestują w nowe technologie, co sprawia, że zmienia się wizerunek tych miejsc. Czynnikami ich sukcesu są: doskonała lokalizacja, nowoczesna infrastruktura, portfolio usług dla dostawców i odbiorców. Mogą zmierzać w kierunku centrów handlu hurtowego i integracji – oceniła profesor IBRKiK.

Jako główne determinanty rozwoju handlu hurtowego, ekspertka wskazała zmiany w potrzebach i preferencjach konsumentów (trend kupowania blisko domu, stała pula wydatków na żywność, demografia, trend prozdrowotny), zmiany w handlu detalicznym (silna konkurencja cenowa i promocyjna, zahamowanie trendu zamykania małych, niezależnych sklepów) oraz rozwój nowych technologii. – Tu widzę duże, pozytywne konsekwencje dla handlu. Technologie pozwolą poznawać konsumenta na bieżąco, co ma przełożenie na zarzadzanie firmą, da możliwość optymalizacji i automatyzacji niektórych procesów handlowych. To będzie wyzwanie dla hurtu, ale trzeba będzie się w to wpisać, nie ma ucieczki od omnichannel – skonstatowała Urszula Kłosiewicz-Górecka.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 072) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH