Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nowe unijne rozporządzenie o etykietach nakłada dodatkowe obowiązki na e-sklepy

  • Autor: PM, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-01-2014, 14:37
Nowe unijne rozporządzenie o etykietach nakłada dodatkowe obowiązki na e-sklepy
Kamila Wrońska, Country Manager Brandbank Poland Sp. z o. o.

- Jakkolwiek jeśli chodzi o sklepy tradycyjne za dostosowanie się do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1169/2011 i dostarczenie do sprzedaży produktów z etykietami zawierającymi pełne wymagane informacje są odpowiedzialni producenci, tak w e-commerce ta odpowiedzialność została przeniesiona na właścicieli sklepów internetowych - o ile etykieta na sprzedawanym produkcie jest zgodna z wymogami - mówi serwisowi portalspozywczy.pl, Kamila Wrońska, Country Manager Brandbank Poland Sp. z o. o.

Znaczna większość firm z branży spożywczej, zwłaszcza tych współpracujących z wieloma sieciami handlowymi już od dawna dostosowuje swoje opakowania do wymagań Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. A przepisy te wchodzą w życie już lada chwila, bo 13 grudnia 2014 roku. Określają one m.in. wymagania dotyczące czytelności informacji na opakowaniach oraz nowe wymogi dla etykiet produktów sprzedawanych w e-sklepach.

Jak podkreśla Kamila Wrońska, pełne informacje, w odgórnie ustalonym zakresie i formie, na temat produktów żywieniowych, muszą być dostępne dla klienta w każdym punkcie sprzedaży - również w sklepie internetowym - bez obciążania konsumentów jakimikolwiek dodatkowymi kosztami lub wymogami.

- Właściciele sklepów internetowych będą więc prawnie zobowiązani do przedstawienia pełnych i szczegółowych informacji o produktach spożywczych, jakimi handlują. W tej chwili większość z polskich e-sklepów z branży FMCG nie podaje danych np. o składzie lub wartościach odżywczych produktów wcale lub podaje niepełne/nieaktualne. Sklepy internetowe bez rzetelnej wiedzy, odpowiednich narzędzi i zasobów ludzkich i nie są w stanie przygotować danych zgodnych z wymogami Rozporządzenia i - co równie ważne - na bieżąco ich aktualizować - mówi Kamila Wrońska.

Jej zdaniem, widać już zwiększony ruch wśród e-sklepów, którym zależy, aby jak najdokładniej odwzorować informacje o artykule na jego tzw. elektronicznej etykiecie. Próbują zdobyć pełne informacje, gdyż bez odpowiedniego zaplecza nie są w stanie ich sami zebrać.

- E-sklepom coraz bardziej zależy na współpracy w tym zakresie z producentami oraz wyspecjalizowanymi podmiotami, które wdrażają odpowiednie rozwiązania usprawniające proces tworzenia, zarządzania i dystrybucji danych produktowych - dodaje specjalistka Brandbank.

Jak przyznaje Kamila Wrońska, największa wątpliwość i podstawowe pytanie, jakie zadają sobie obie strony (producenci i e-sklepy) to skąd pozyskiwać dane zgodne z nowym prawem oraz co się stanie, jeśli nic nie zrobią w kierunku przystosowania się do Rozporządzenia UE lub nie zdążą na czas. Unijne rozporządzenie nie pozostawia tu opcji alternatywnych.

- Nie dostosowanie się do nowych regulacji w przypadku e-sklepu (na przykład niewyświetlanie obowiązkowych treści o produktach) narazi go na kary finansowe i sprawi, że nie będzie mógł legalnie sprzedawać nieprawidłowo eksponowanych artykułów spożywczych. Producent natomiast nie będzie mógł sprzedawać swoich produktów na terenie całej Unii Europejskiej bez wyraźnie przedstawionych na etykiecie wszystkich obowiązkowych informacji wymienionych w nowych przepisach - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • obserwator 18-01-2014, 16:39:
Mijają trzy lata od wydania przepisów europejskich a nasze ministerstwa milczą, nie wydają polskiego rozporządzenia z polska wykładnią i szczegółowym określeniem wszystkich elementów na etykietach. No cóż w PSL są zajęci kolejnymi wyborami a wydadzą na ostatni dzwonek. Lepiej będzie karać bo większość nie zdąży.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.