Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Nowe zasady dotyczące zakupów w sklepach tradycyjnych, w internecie i na pokazach

  • Autor: pr
  • Data: 06-01-2015, 11:31

25 grudnia 2014 roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta oraz zmiany w Kodeksie cywilnym. Nowe zasady dotyczą zakupów w sklepach tradycyjnych, w Internecie i na pokazach. Konsumenci zyskali też nowe możliwości przy składaniu reklamacji.

Najważniejsze zasady:

1. ROZSZERZONY OBOWIĄZEK INFORMACYJNY SPRZEDAWCÓW dotyczący umów zawieranych w warunkach typowych (w sklepach stacjonarnych) i nietypowych (przez Internet, telefon, na pokazie). Chodzi np. o informacje o łącznej cenie do zapłaty czy kosztach zwrotu produktu w przypadku odstąpienia konsumenta od umowy zawartej na odległość bądź poza lokalem.
(Ustawa o prawach konsumenta, art. 8 i 12)

2. UZYSKANIE WYRAŹNEJ ZGODY KONSUMENTA NA KAŻDĄ DODATKOWĄ PŁATNOŚĆ; nie może to wynikać z zastosowania opcji domyślnej. Niedopuszczalne jest zatem, aby była automatycznie zaznaczona w chwili otwarcia zakładki przez klienta. Jeżeli zabraknie wyraźnej zgody, konsument nie będzie musiał ponosić tych opłat.
(Ustawa o prawach konsumenta, art. 10)

3. RĘKOJMIA - WIĘKSZA SWOBODA ZGŁASZANIA ZASTRZEŻEŃ. Konsument może od razu żądać:
naprawy,
wymiany,
obniżenia ceny (klient musi zaproponować o ile),
odstąpienia od umowy (tylko, jeżeli wada jest istotna).
(Kodeks cywilny, art. 560 i dalsze)

4. ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAWCY ZA RZECZ TRWA 2 LATA OD JEJ WYDANIA. Natomiast 14 dni to czas, w którym przedsiębiorca musi ustosunkować się do roszczenia klienta (uwaga - nie dotyczy to odstąpienia od umowy).
(Kodeks cywilny, art. 5615 i 568 § 1)


5. DWA LATA NA REKLAMACJĘ ŻYWNOŚCI - obecnie 3 dni.

6. PIĘĆ LAT NA REKLAMACJĘ NIERUCHOMOŚCI - obecnie 3 lata.
(Kodeks cywilny, art. 568 § 1)

7. UMOWY ZAWIERANE NA ODLEGŁOŚĆ (INTERNET, TELEFON) - NOWE ZASAD

14 DNI NA ODSTĄPIENIE OD UMOWY - obecnie 10 dni.
(Ustawa o prawach konsumenta, art. 27)

Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie odstąpienia od umowy, to może z niego skorzystać w ciągu 12 miesięcy (obecnie 3 miesiące). (Ustawa o prawach konsumenta, art. 29 ust. 1)

USZKODZONA PRZESYŁKA - sprzedawca odpowiada za utratę lub uszkodzenie towaru do momentu odebrania go przez konsumenta, chyba że klient sam zaproponował firmę kurierską.
(Kodeks cywilny, art. 548 § 3)

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Janusz 12-01-2015, 09:54:
Przecież to prawo mówiące o możliwości zwrotu towaru w ciągu roku, jeśli sprzedawca nas nie poinformuje, to jakaś bajka. Jak mieć co roku nowy telewizor? To proste. Wystarczy, że sprzedawca nie poinformuje Cię o prawie 14 dni na zwrot, a wydłuży się ono do roku. Na tym blogu fajnie to też opisali prokonsumencki.pl/blog/zwrot-towaru-zakupionego-przez-internet-przez-konsumenta-nowa-ustawa-konsumencka/
  • Ja 07-01-2015, 15:20:
Fajny i zrozumiały artykuł! Kupuję dużo w Internecie i szukając wiadomości na temat zmiany w prawie o e- zakupach znalazłam też artykuł na Poradniku Inwestowania, poradnikinwestowania.pl/e-zakupy-zmiany-zmiany-zmiany/, ciekawie tłumaczą.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH