Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Obfite zakupy się skończyły, zaczyna się walka o pieniądze klienta

  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 25-02-2009, 06:41
Obfite zakupy się skończyły, zaczyna się walka o pieniądze klienta

Jeszcze kilka tygodni temu badania społeczne pokazywały, że przeciętny Kowalski słyszał o kryzysie, ale go nie widział, więc się go nie bał. Ten błogi spokój jednak się skończył. Z najnowszego badania Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że konsumentów ogarnął strach przed utratą pracy. I wydawaniem pieniędzy - czytamy w Pulsie Biznesu.

GUS co miesiąc pyta gospodarstwa domowe, czy spodziewają się wzrostu bezrobocia. Jeszcze we wrześniu większość ankietowanych odpowiadała, że odsetek osób bez pracy będzie spadał. Od tamtej pory takich odpowiedzi ubywa, a pesymistów jest coraz więcej. W lutym ten strach jeszcze się pogłębił. Wzrostu bezrobocia spodziewa się już 85 proc. Polaków. Spadku - zaledwie 4 proc. Tak słabych wyników nie było od siedmiu lat.

- Firmy coraz częściej i na coraz większą skalę przeprowadzają masowe zwolnienia. W dodatku wracają do kraju Polacy, którzy pracowali w Europie Zachodniej. Chętnych do pracy jest znacznie więcej niż wolnych etatów, więc bezrobotni obawiają się, że nie zostaną zatrudnieni, a pracujący nie są pewni jutra - mówi Kazimierz Latuch, odpowiedzialny w GUS za badanie koniunktury gospodarczej.

Puls Biznesu podaje, że zaostrzające się niepokoje na rynku pracy to zła wróżba dla całej gospodarki. Odczuwana przez przeciętnego Kowalskiego niepewność jutra oznacza dla przedsiębiorców jedno - słabszy popyt i kłopoty ze zbytem. To przełożenie widać już w liczbach. Według GUS, w styczniu sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,3 proc. rok do roku - najsłabiej od prawie czterech lat. Jeszcze rok temu handel rozwijał się w tempie 23 proc.

- Statystyka pokazuje, że gospodarka jest w podobnym stanie do tego, w jakim była na dnie w czasie kryzysu gospodarczego z lat 2000-01, który spowodował niemal stagnację gospodarki i potężny wzrost bezrobocia. Niestety, wszystko wskazuje na to, że tym razem będzie przynajmniej tak samo źle - mówi na łamach Pulsu Biznesu Marcin Mróz, główny ekonomista Fortis Banku.

Świadczą o tym chociażby coraz częstsze deklaracje konsumentów o planowanym wstrzymaniu się z wydatkami. W odpowiedziach udzielonych GUS w lutym tylko 16 proc. ankietowanych stwierdziło, że obecnie jest dobry czas na dokonywanie ważniejszych zakupów. Jeszcze miesiąc wcześniej odpowiadało tak 22 proc. badanych. Odsetek odpowiedzi przeciwnych (to nie jest dobry czas na większe zakupy) wzrósł przez miesiąc z 30 proc. do 36 proc. Różnica między obiema grupami wzrosła do 20 pkt, a jeszcze w listopadzie były równie liczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.