Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Obroty w polskiej gastronomii wzrosły w 2008 r. o 8 proc.

  • Autor: PAP
  • Data: 27-02-2009, 21:44
Obroty w polskiej gastronomii wzrosły w 2008 r. o 8 proc.

W 2008 r. obroty w polskiej gastronomii wzrosły o 8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. O kilka procent zwiększyła się liczba punktów gastronomicznych, osiągając ponad 61 tys. - wynika z piątkowego komunikatu GfK Polonia.

Komunikat wskazuje, że mimo kryzysu na rynku gastronomicznym nie nastąpi załamanie, ale nie należy też oczekiwać wzrostów.

Zdaniem autorów informacji rozwój polskiej gastronomii związany jest z zachodzącą ciągłą zmianą stylu życia Polaków i wynikającą z niej zmianą modelu konsumpcji.

"Deficyt wolego czasu, dotykający coraz większą część polskiego społeczeństwa, zmusza do adaptacji współczesnego modelu życia, w którym istotna rolę odgrywa utrzymywanie relacji towarzyskich i wspólne spędzanie czasu poza domem" - czytamy w komunikacie.

Na rozwój gastronomii wpływa także wzrost liczby jednoosobowych gospodarstw domowych, ogólny rozwój gospodarczy, wzrost zamożności społeczeństwa, zwiększająca się atrakcyjność Polski jako regionu turystycznego i inwestycyjnego.

Wyniki badań wskazują, że pod względem nasycenia punktami gastronomicznym dominują duże miasta. Według danych GUS za rok 2008 najwięcej lokali funkcjonuje w województwach: śląskim, wielkopolskim, mazowieckim, małopolskim i dolnośląskim. W każdym z tych województw działa ponad 6 tysięcy lokali.

Według GfK Polonia korzystanie z lokali gastronomicznych deklaruje obecnie ponad połowa Polaków powyżej 15. roku życia. Wśród nich większą grupę stanowią mężczyźni, osoby do 50. roku życia, z minimum średnim wykształceniem.

Wyniki badań wskazują, że przeciętny Polak najczęściej odwiedza dwa rodzaje lokali gastronomicznych - restauracje typu fast food i puby. GFK Polonia zaznacza jednak, że pod koniec badań odnotowano spadek popularności fast food-ów.

Najczęściej Polacy odwiedzają lokale gastronomiczne przy okazji spotkań z przyjaciółmi (głównie puby, kawiarnie, kluby nocne, lunch bary), ale rośnie także odsetek osób korzystających z gastronomii bez szczególnej okazji oraz odwiedzających punkty gastronomiczne przy okazji dokonywania zakupów.

Z badania wynika, że zauważalna jest tendencja do podwyższania standardu oferowanych usług, co powoduje, że wzrasta liczba lokali o jakości obsługi i asortymentu wyższej niż przeciętna.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH