Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Odpowiedź Wilka-Realisty na syndrom Czerwonego Kapturka

  • Autor: Andrzej Faliński
  • Data: 16-11-2009, 10:54

Przeczytawszy dobry, jak zawsze, artykuł Andrzeja Gantnera o „Czerwonym Kapturku" postanowiłem z Nim popolemizować. Przypomnę, że po wielokroć i pomimo odmiennych interesów handlu i dostawców żywności (i nie tylko) udawało się nam (czyli Andrzejowi Gantnerowi i mnie) najczęściej zajmować stanowiska zgodne wobec pryncypiów gospodarki rynkowej, czyli wobec zasad konkurencji i prawa firm do działania zgodnie ze swym interesem oraz wobec zasad poszanowania prawa i działania na rzecz rozwoju rynku. Stąd uogólniona w tekście o Kapturku dyrektywa , by „ukrócić panujące bezprawie we współpracy producentów i przetwórców" brzmi spod tego pióra zaskakująco i nieco na wyrost.

Zważywszy bowiem na poszanowanie wymienionych zasad, co do których nigdy nie polemizowaliśmy, nie widzę powodu do takich uogólnień. Nie brzmi mi bowiem dobrze taka generalizacja, za którą „tuż tuż" skrada się szereg podpowiadaczy pomysłów na odpowiedzialność zbiorową i dyskryminację całej branży. Jest rzeczą oczywistą, że łamanie prawa powinno być piętnowane i karane, bez względu na to, czy dopuszcza się go dystrybutor, czy producent, czy rolnik. Równie oczywiste jest, że przeciwdziałanie temu, to jeszcze nie „ukrócanie bezprawia", które pachnie nieładnie - zarówno w sensie prawnym, jak i ekonomicznym, a tym bardziej w politycznym. Łapmy konkretne przypadki, wedle konkretnych skarg i zawinień, a nie wzywajmy do kolejnej krucjaty. Nie mówmy o praktykach niezgodnych z prawem, bo to nie ma sensu - ich ocena jest oczywista, bez większych debat i ukrócania - prawo w tym względzie nie pozostawia „luzu" interpretacyjnego, ale też nie kwalifikujmy w trybie publicystycznym praktyk handlowych jako nielegalne tylko dlatego, że komuś tak się wydaje - tu prawo też wskazuje wiążącą drogę. Naruszenia prawa zdarzają się wszędzie - i u producentów i u rolników i u handlowców; co więcej niektóre z nich zdarzają się w ramach realizacji zawartych w dobrej wierze umów. I mogą być bardzo bolesne - finansowo i handlowo.

Łatwo jest wyrazić zdziwienie nad naiwnością „niektórych branż" liczących na dogadanie się z „tą czy też inną siecią" - trudniej wskazać na obiektywne uwarunkowania i realia rynku, po obu stronach barykady dostaw/zakupów. A realia są twarde nie tylko z naszego, handlowego powodu. Oto jest tak, że nowoczesna dystrybucja to system sprzedaży wielkich wolumenów i licznych asortymentów po niskiej cenie, umożliwiającej niezbędną szybką rotację towarów. A to już możliwe jest tylko przy intensywnym wsparciu sprzedaży, co sporo kosztuje - tak dostawcę płacącego za marketing swojego towaru, merchandising itp , jak i firmę handlową, płacącą za system wizualizacji, infrastrukturę handlową, eventy promocyjne i wiele innych pozycji. I jest też tak, że konkurencja cenowa, jakościowa, asortymentowa, ekspozycyjna i inna kosztując, dzieli konkurujących producentów na tych, których na pewne działania na powierzchniach handlowych (wielkich i tradycyjnych też) stać bardziej, mniej lub wcale.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (9)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Andrzej Gantner 18-11-2009, 23:10:
Jurek, masz całkowitą rację i tak się właśnie stanie. Pozdrawiam
  • JW 18-11-2009, 22:56:
Drogi Wilku, Andrzej proponuje wypracowanie rozsądnego rozwiązania w gronie sieci dostawcy, bo zdaje sobie sprawę, że egzekucja prawa w aktualnym lteralnym brzmieniu będzie przykra dla sieci ale i niekoniecznie w ostatecznym rozrachunku korzystna dla producentów. Jego postulat, aby wypracować zmianę prawa korzystną dla obu stron wydaje się rozsądny a i Tobie rozsądku nie można odmówić. Można zatem przyjąć, że nadszedł czas zejść z mediów do stolika negocjacyjnego do kolejnej próby. Życząc powodzenia w negocjacjach pozdrawiam
  • L'Osservatore 18-11-2009, 13:24:
(tzn to nie było do Pana, Panie Jurku- tylko do Pana z Gdyni:-)

Zobacz wszystkie komentarze (9)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 220) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH