Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Opłaty półkowe: Wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie wpływa na orzecznictwo

  • Autor: lex.pl/dlahandlu.pl
  • Data: 03-12-2014, 10:37

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie opłat półkowych nie wpłynął na orzecznictwo. Sądy powszechne nadal uznają, że wszelkie opłaty pobierane przez sieci handlowe są niezgodne z prawem - piszą Jan Markiewicz i Adam Studziński z kancelarii Wardyński i Wspólnicy na łamach portalu lex.pl

- Wykładnia i praktyka stosowania art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. przez Sąd Najwyższy i sądy powszechne stoi naszym zdaniem w sprzeczności z twierdzeniami i zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego - piszą prawnicy w portalu lex.pl

Chociaż często liberalne w obszarze deklaracji, orzecznictwo w przeważającej większości stoi na stanowisku, że art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. zakazuje odpłatnego świadczenia przez sieci handlowe na rzecz ich dostawców jakichkolwiek usług marketingowych, w tym zwłaszcza takich jak reklama pochodzących od dostawcy towarów w gazetkach reklamowych wydawanych przez sieć. Zakaz ten, nigdy niesformułowany wprost, wyraża się w tym, że pobranie wynagrodzenia za takie usługi zawsze uznaje się za czyn nieuczciwej konkurencji, niezależnie od treści umów, sposobu rozliczeń i przebiegu współpracy stron (wyjątki w tym zakresie mają charakter incydentalny).

Przede wszystkim uznaje się, że zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. fakt pobrania przez sieć handlową jakiejkolwiek opłaty od dostawcy - niezależnie od jej charakteru - oznacza per se, że doszło do utrudnienia dostawcy dostępu do rynku i naruszenia dobrych obyczajów handlowych, bez konieczności ustalenia, czy takie działania sieci handlowej wobec dostawcy rzeczywiście utrudniały mu dostęp do rynku zbytu lub były nieuczciwe.

Przyjmuje się przy tym, że nawet rzeczywiście wykonana usługa, w tym polegająca na reklamie towarów pochodzących od danego dostawcy (np. w gazetce reklamowej wydawanej przez sieć), nie może nigdy stanowić ekwiwalentu uzyskanego za jej wykonanie wynagrodzenia, o ile sieć handlowa jest w okresie wykonywania usługi właścicielem określonej partii reklamowanego towaru, bowiem żadne działania reklamowe dotyczące towarów zakupionych przez sieć od dostawcy, w tym odnoszące się do nazwy firmy dostawcy, obejmujące prezentację towaru z jego asortymentu lub używanych przez niego znaków towarowych, nie mogą być i nie są korzystne dla dostawcy.

- Praktyka orzecznicza już po ogłoszeniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 16 października 2014 r. wskazuje, że zaprezentowane w jego uzasadnieniu stanowisko zostało przez sądy powszechne zignorowane. Albo wyrok ten nie jest w ogóle powoływany, a zastosowanie przy orzekaniu znajdują przytoczone założenia normatywne i pragmatyki wykształcone w dotychczasowej praktyce orzeczniczej, albo wprawdzie powołuje się go, ale zawarte w nim zalecenia nie są stosowane - podaja autorzy publikacji.

Rozbieżność pomiędzy stanowiskiem zawartym w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 16 października 2014 r. i stanowiskiem sądów powszechnych już po jego ogłoszeniu wymaga dalszej analizy. Zważywszy przywołaną postawę nie tylko sądów okręgowych, ale też apelacyjnych, wydaje się konieczne, aby głos zabrał Sąd Najwyższy.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 340) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH