Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Opłaty to grzech?

  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 13-07-2009, 12:45

Jak co roku, akurat w wakacje, pojawiają się sprawy o charakterze niemal sensacyjnym: a to Nessie, a to WalMart wchodzi do Polski, a to na wierzch wypływają niecne postępki sieci handlowych. To, że najczęściej są to praktyki niezbędne i uprawiane zarówno przez handel, jak i dostawców, nie gra roli. Ot, taka okazja, by koszt, ponoszony po obu stronach handlowania, spróbować zostawić po jedynie niesłusznej stronie, czyli po stronie handlu, najlepiej wielko powierzchniowego.

W tym roku pora przyszła na marże i tzw. opłaty dodatkowe, wspierające sprzedaż (przez wtajemniczonych zwane półkowymi). Przyznam, że poprzednie lata miały bardziej sensacyjny przebieg (ach, te boje o ustawę o WOH...), ale temat dopiero się rozkręca. I jako taki rozkręcić nie powinien się beze mnie, od dekady stojącego po jedynie niesłusznej stronie, której już chyba tylko sąd (nie każdy, ale to i tak nieźle) i ekonomia skłonni są przyznawać rację.

Wszelako są wakacje i owe kilka argumentów na kanwie ostatnich wypowiedzi "w temacie" nie powinno ani zmęczyć, ani też znudzić czytelnika. Zatem bardzo skrótowo o opłatach itp. (po wakacjach będzie szczegółowiej - obiecuję).

Po pierwsze: Na szczęście pomysł dobrania się do marż handlowych znalazł się w krzyżowym ogniu krytyki, tak handlu, jak i producentów (nie wszystkich, ale wystarczającej większości), a nawet MRiRW (pośrednio, przy okazji oceny cen sugerowanych, wysłanej do Izb Rolniczych). I nawet jego europejski rodowód (raport poseł Batzelli) i polski wniosek w sprawie marż do Rady Europejskiej, nie są wstanie podważyć absurdalności tego typu prób ingerencji administracji w swobodę przedsiębiorczości; takoż nie ma jak poprzeć tęsknoty za regulacją totalną, niemal gomułkowską (chociaż, po klęsce marż zostały jeszcze ceny regulowane i domiary...; bądźmy więc czujni: handlowcy, rolnicy i przetwórcy).

Po drugie: warto postawić tezę wyraźną i niepopularną - opłaty dodatkowe są elementem niezbędnym handlu, a jako takie są jednym z głównych instrumentów konkurowania dostawców o powierzchnię, dobrą pozycję na tej powierzchni, ekspozycję, itd. A sprawa ma niemal zawsze ten sam przebieg - dostawcze firmy silne, "posażne", wskazują warunki na jakich ich produkty maja być obecne na powierzchniach handlowych, oferują określone opłaty za usługę czynioną wobec ich oferty, opierają ją o specyficzną, nie związaną z dostawą produktu umowę i osiągają sytuację gwarancji swych oczekiwań wobec partnera handlowego i rezultatów sprzedaży. W ten sposób jednak ustanawiają określona sytuację dla firm słabszych - sytuację przewagi konkurencyjnej w rynku kanału nowoczesnego. A teraz pytanie: czy firma handlowa ma takich ofert nie przyjmować? Oczywiście może to uczynić, ale oznacza to spadek sprzedaży (obie strony tracą, konsument zresztą też), wzrost cen (próby ograniczenia marży skończą się zepchnięciem z rynku małych firm i gospodarstw), spadek zatrudnienia, itd., itd. A za takie działanie jej zarząd stanie przed sądem za działanie na szkodę firmy. Można spróbować zakazów, ale skutki będą bardzo opłakane - dla gospodarki, dostawców, klienta, itd., itd. I jak zawsze - najsłabsi zapłacą najwięcej, bo tyle ile duzi, ale z mniejszego majątku.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Griu 18-07-2009, 13:58:
" czy firma handlowa ma takich ofert nie przyjmować? " - ej Pierdy pan gada, Panie Falinski- żadna firma duża, czy mała nie dałaby sieciom z własnej woli ani grosza- to handlowcy wymuszają te opłaty!!!!!
Niech mi Pan pokaże idiotę, który z własnej inicjatywy chce dać Biedronie 1.000.000 zł za indeks?

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 478) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH