Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Opłaty za obsługę płatności kartami nie dla małych sklepów

  • Autor: Polska Dziennik Zachodni
  • Data: 23-03-2009, 15:42

Dlaczego w mniejszych sklepach nie można płacić za zakupy plastikowym pieniądzem? Bo hamulcem dla właścicieli tych punktów są wysokie koszty wprowadzenia takiego udogodnienia. Są one w naszym kraju kilkakrotnie wyższe niż w innych europejskich państwach - podaje Polska Dziennik Zachodni.

Na wniosek eurodeputowanej ze Śląska, Genowefy Grabowskiej, sprawą zajęła się Komisja Europejska. Liczy ona, że UE nakaże obniżenie tych opłat w Polsce, tak jak niegdyś zmusiła do obniżenia opłat za roaming, czyli połączenia na telefony komórkowe z zagranicy.

Koszty, jakie ponoszą sklepy lub punkty usługowe przy obsłudze naszych kart sprawiają, że jedne odmawiają przyjęcia plastikowego pieniądza lub ustalają stosunkowo wysokie limity, przy których można ich używać, a inne przenoszą koszt na klienta i w takich sklepach płacimy więcej. Na to nie mogą sobie pozwolić sprzedawcy paliw, między którymi trwa wojna cenowa i wysokie koszty obsługi kart muszą brać na siebie.

Posłanka policzyła, że prowizje od obsługi płatności kartami kredytowymi w Polsce wynoszą 1,3-1,7 proc. od transakcji brutto za paliwa, aż do 3 proc. za inne dobra konsumpcyjne. Dodatkowo niektórzy dzierżawcy terminali co miesiąc wnoszą opłatę za dzierżawę w wysokości od 40 do 100 zł. Przykładowo, American Express rozlicza co prawda transakcje bez pośredników, ale prowizje od tych transakcji ma jednak zdecydowanie wyższe. Wynoszą 2,4-3,5 proc. dla stacji benzynowych, a dla większości małych firm nawet 4-5 proc.

Natomiast prowizje w krajach tzw. starej Unii są znacznie niższe i wynoszą np. w Niemczech od 0,4 do 0,9 proc. za paliwa - argumentuje posłanka Grabowska.

Mimo, że w ciągu ostatnich lat doszło już do pewnych obniżek tzw. opłaty interchange, handlowcy wciąż uważają, że nadal są zbyt wysokie. Dlatego my, klienci, nie możemy nadal w wielu punktach, płacić kartą bo tracibibyśmy na tym na równi ze sprzedawcą.

Właściciele niewielkich punktów handlowych i usługowych wolą zrezygnować z części klientów, niż ponosić dodatkowe koszty - mówi dr Michał Macierzyński z portalu Bankier.pl.

Jak podaje Polska Dziennik Zachodni, większe sklepy z płatności kartami nie mogą zrezygnować. Odbijają więc sobie koszty na klientach. Według Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, zrzeszającej największe zagraniczne sieci handlowe działające w Polsce, na skutek wysokich opłat \"interchange fee\" ceny w hipermarketach rosną o około 0,5 proc, a w sklepach z odzieżą - o 1,4 proc.

POHiD wyliczył, że przeciętnie konsument robiący zakupy w hipermarkecie mógłby zaoszczędzić nawet do około 100 zł rocznie, gdyby nie ponosił kosztów opłat interchange wliczonych zwykle w cenę towarów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 458) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH