Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Opodatkowanie sieci handlowych pod dużym znakiem zapytania?

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 18-08-2015, 21:28

Według analityków Domu Maklerskiego BDM po wyborach parlamentarnych na krajowym rynku handlu może dojść do wielu istotnych decyzji regulacyjnych, które mogą dotknąć z różnymi konsekwencjami poszczególne segmenty "firm działających w sektorze hurtowym". Do tej pory opinia publiczna została poinformowana o planowanym nałożeniu podatku na sklepy wielkopowierzchniowe. Według ekspertów z realizacją obietnic przedwyborczych Prawa i Sprawiedliwości mogą być problemy.

Nie są znane jednak konkretne szczegóły projektu ustawy, co powoduje, że ciężko na chwilę obecną jednoznacznie określić wpływ planowanych zmian. Znaczna część reform jest wzorowana na przykładzie Węgier.

W założeniach Wiktora Orbana prowadzona przez niego polityka ma pozwolić na zwiększenie udziału dużych zagranicznych przedsiębiorstw w finansowaniu budżetu państwa oraz osłabienie pozycji konkurencyjnej sieci handlowych z zagranicznym kapitałem względem lokalnych przedsiębiorców, prowadzących własne punkty sprzedażowe. Występują trzy formy opodatkowania, których skala jest uzależniona od poziomu obrotów.

Są według analityków Domu Maklerskiego BDM to:

1. Podatek kryzysowy – obowiązywał w latach 2010-13 i obejmował również sektor energetyczny i telekomunikacyjny. Podstawą podatku były przychody netto ze sprzedaży, a stawka podatku była naliczana progresywnie dla czterech progów. W przypadku wprowadzenia go w Polsce w „węgierskiej” formie skutkowałoby nałożeniem opodatkowania w wys. 2,5% dla sieci, których roczne obroty przekraczają 5,6 mld zł.

2. Podatek od przychodów z reklam (ATA) – dotyczy przede wszystkim rynku mediów. Według specjalistów z PWC, nałożenie takiego podatku przełożyłoby się istotnie na podmioty handlowe, które ponoszą duże nakłady na marketing (podniesienie cen przez przedstawicieli mediów). Na Węgrzech podatek uderzył przede wszystkim w stację RTL. Warto zauważyć, że hipermarkety także prowadzą działalność reklamową, drukując gazetki i ulotki promocyjne. Część sieci uzyskuje w ten sposób do 1% przychodów od producentów sprzedawanych towarów.

3. Opłata za urzędową kontrolę jakości – zakłada nałożenie progresywnej opłaty, naliczanej od sprzedaży produktów spożywczych. Sieci, których przychody (w przeliczeniu na PLN) przekraczają 16,9 mld zł płacą opłatę w wys. 6 proc. obrotu.

4. Wymóg utrzymania rentowności – dotyczy podmiotów, których przynajmniej połowa przychodów pochodzi z handlu detalicznego (w tym FMCG). W przypadku przekroczenia 50 mld HUF obrotów i niewypracowania zysku w ciągu dwóch sieć ma obowiązek zaprzestania działalności.

5. Pozostałe ograniczenia – są to zakazy produkcji i dystrybucji produktów, które mogą pogorszyć sytuację partnerów biznesowych, zakazy wpływania na decyzje partnera czy też wypychania z rynku konkurentów poprzez proponowanie nadmiernie niskich cen.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • polak mały 11-09-2015, 12:43:
Politycy szczebla centralnego (tak z nomenklatury miłej elitom PRLbis)jak i lokalnego zapełnili konta łapówkami za tanie oddawanie gruntów pod "obcy kapitał". Jedna noc wystarczy komunistom i liberałom by przegłosować ustawę umożliwiającą interwencję obcych wojsk przeciw Polakom, wyprzedanie lasów czy nawet rozdanie działek z prawem do wydobywania gazau ziemnego. Sprawa opodatkowania żywiciela ukrytych kont staje się nie do przejścia. Żałosne.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 055) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.