Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Opodatkowanie sieci handlowych pod dużym znakiem zapytania?

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 18-08-2015, 21:28

Według analityków Domu Maklerskiego BDM po wyborach parlamentarnych na krajowym rynku handlu może dojść do wielu istotnych decyzji regulacyjnych, które mogą dotknąć z różnymi konsekwencjami poszczególne segmenty "firm działających w sektorze hurtowym". Do tej pory opinia publiczna została poinformowana o planowanym nałożeniu podatku na sklepy wielkopowierzchniowe. Według ekspertów z realizacją obietnic przedwyborczych Prawa i Sprawiedliwości mogą być problemy.

Nie są znane jednak konkretne szczegóły projektu ustawy, co powoduje, że ciężko na chwilę obecną jednoznacznie określić wpływ planowanych zmian. Znaczna część reform jest wzorowana na przykładzie Węgier.

W założeniach Wiktora Orbana prowadzona przez niego polityka ma pozwolić na zwiększenie udziału dużych zagranicznych przedsiębiorstw w finansowaniu budżetu państwa oraz osłabienie pozycji konkurencyjnej sieci handlowych z zagranicznym kapitałem względem lokalnych przedsiębiorców, prowadzących własne punkty sprzedażowe. Występują trzy formy opodatkowania, których skala jest uzależniona od poziomu obrotów.

Są według analityków Domu Maklerskiego BDM to:

1. Podatek kryzysowy – obowiązywał w latach 2010-13 i obejmował również sektor energetyczny i telekomunikacyjny. Podstawą podatku były przychody netto ze sprzedaży, a stawka podatku była naliczana progresywnie dla czterech progów. W przypadku wprowadzenia go w Polsce w „węgierskiej” formie skutkowałoby nałożeniem opodatkowania w wys. 2,5% dla sieci, których roczne obroty przekraczają 5,6 mld zł.

2. Podatek od przychodów z reklam (ATA) – dotyczy przede wszystkim rynku mediów. Według specjalistów z PWC, nałożenie takiego podatku przełożyłoby się istotnie na podmioty handlowe, które ponoszą duże nakłady na marketing (podniesienie cen przez przedstawicieli mediów). Na Węgrzech podatek uderzył przede wszystkim w stację RTL. Warto zauważyć, że hipermarkety także prowadzą działalność reklamową, drukując gazetki i ulotki promocyjne. Część sieci uzyskuje w ten sposób do 1% przychodów od producentów sprzedawanych towarów.

3. Opłata za urzędową kontrolę jakości – zakłada nałożenie progresywnej opłaty, naliczanej od sprzedaży produktów spożywczych. Sieci, których przychody (w przeliczeniu na PLN) przekraczają 16,9 mld zł płacą opłatę w wys. 6 proc. obrotu.

4. Wymóg utrzymania rentowności – dotyczy podmiotów, których przynajmniej połowa przychodów pochodzi z handlu detalicznego (w tym FMCG). W przypadku przekroczenia 50 mld HUF obrotów i niewypracowania zysku w ciągu dwóch sieć ma obowiązek zaprzestania działalności.

5. Pozostałe ograniczenia – są to zakazy produkcji i dystrybucji produktów, które mogą pogorszyć sytuację partnerów biznesowych, zakazy wpływania na decyzje partnera czy też wypychania z rynku konkurentów poprzez proponowanie nadmiernie niskich cen.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • polak mały 11-09-2015, 12:43:
Politycy szczebla centralnego (tak z nomenklatury miłej elitom PRLbis)jak i lokalnego zapełnili konta łapówkami za tanie oddawanie gruntów pod "obcy kapitał". Jedna noc wystarczy komunistom i liberałom by przegłosować ustawę umożliwiającą interwencję obcych wojsk przeciw Polakom, wyprzedanie lasów czy nawet rozdanie działek z prawem do wydobywania gazau ziemnego. Sprawa opodatkowania żywiciela ukrytych kont staje się nie do przejścia. Żałosne.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 340) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH