Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Optymalizacja asortymentu sieci handlowych powinna opierać się na 3 filarach

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/mondaynews.pl
  • Data: 26-09-2016, 14:13
Optymalizacja asortymentu sieci handlowych powinna opierać się na 3 filarach
Fot. shutterstock

Satysfakcja klienta i jego ponowny powrót do sklepu to jedno z założeń strategii sieci handlowych. Jest to możliwe m.in. dzięki szerokiemu asortymentowi. Konsument ma wtedy świadomość, iż w danej placówce ma szansę zakupić wszystkie produkty, które akurat poszukuje. Dla sieci handlowych ważna jest równowaga pomiędzy czasem zakupów, a szerokością dostępnego na półce asortymentu.

Inne są oczekiwania producenta, a inne sieci handlowej. Optymalizacja ze strony sieci obejmuje wszystkie produkty, a interes producenta polega na maksymalizacji sprzedaży swoich towarów, nawet kosztem sprzedaży innych produktów na półce sklepowej. Jeżeli wstawiłby on do sklepu więcej artykułów, to jedynym ograniczeniem byłaby ewentualna kanibalizacja sprzedaży przez produkty tej samej marki. 

Z drugiej strony część klientów może nie kupować produktu, gdyż jest zbyt duży jednostkowy zakup, mimo że stosunkowo długo się go używa. Zatem zmniejszenie opakowania spowoduje, że klient może kupić dany wyrób i nie będzie się obawiać, że wyrzuci go, bo minie termin przydatności do spożycia, zanim go zużyje. Ważne jest także, czy klient podchodząc do półki nie będzie miał problemu z podjęciem decyzji, spędzając przy niej zbyt dużo czasu. 

Powyższe dylematy analizuje się poprzez policzenie dla każdego produktu w danej kategorii jego sprzedaży inkrementalnej (wyłącznej) i transferowalnej. Na podstawie takiej analizy powstają mapy marek i produktów, a odległość między nimi pokazuje, jak duża jest sprzedaż transferowalna. Im bliżej siebie leżą dwa produkty, tym wyższa jest sprzedaż transferowalna między nimi, czyli w przypadku braku jednego, duża część klientów sięgnie po jego bliski zamiennik. Im dalej dany towar jest ulokowany od pozostałych, tym lepiej dla jego producenta, gdyż jego produkt jest wyjątkowy, a zatem jego pozycja w sklepie jest stabilniejsza. 

– Optymalny asortyment jest również skutecznym narzędziem do powstrzymania kupujących od podejmowania decyzji o zakupie wyłącznie na zasadzie poszukiwania najniższych cen. Odpowiedni dobór produktów w sklepie może określić ogólną percepcję cenową sklepu lub sieci handlowej poprzez uniwersalną atrakcyjność całego koszyka, aby ich przekonać. Jeśli sieć zaoferuje klientowi najlepszą cenę na większość potrzebnych mu artykułów, będzie on uważać jego ceny za atrakcyjne – mówi Viktor Riemer z IRi Worldwide, jednej z firm badawczych.  

Marka, wielkość i rodzaj opakowania, warianty smaków to przykładowe czynniki mające wpływ na sprzedaż produktu. Wszystko to wpływa na decyzję sieci handlowej dotyczącą jego położenia i wielkości ekspozycji na półce. Marka i cena decydują o sprzedaży produktu. Jeśli cieszy się on dużym popytem, to będzie ulokowany w centralnej części kategorii. Jeśli jest to marka własna, wtedy sieć może dodatkowo ją wyróżnić, przeznaczając na nią większą powierzchnię i lepszą lokalizację, niż by to wynikało z rezultatów sprzedaży. Wielkość opakowania może powodować, że duże towary będą stały na dole półki. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 458) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH