Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

GfK: Konsumenci w Europie liczą na definitywny koniec kryzysu

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 01-05-2014, 12:05
Optymizm europejskich konsumentów rośnie, będą więcej kupować - analitycy GFK

Państwa członkowskie Unii Europejskiej ponownie zaczynają odnotowywać symptomy świadczące o powracającym wzroście gospodarczym. Konsumenci liczą, iż w bieżącym roku wreszcie zakończy się kryzys gospodarczy, a oczekiwania te znajdują odzwierciedlenie w wynikach badania GfK Consumer Climate Europe.

Wartość wskaźnika barometru wzrosła o 0,8 punktu w pierwszym kwartale 2014 roku i wynosi obecnie 8,4 punktu.

Jak wynika z badania, prowadzonego w 14 krajach europejskich, poziom ożywienia gospodarczego w UE zwiększa się. Według EUROSTAT-u w całym ubiegłym roku odnotowano nieznaczny wzrost w wysokości zaledwie 0,1 proc. W tym roku eksperci przewidują wzrost PKB o 1,3 proc. w 28 państwach członkowskich UE.

- Ta tendencja bez wątpienia odzwierciedla poprawę sytuacji gospodarczej na świecie. PKB w większości prezentowanych państw członkowskich wzrósł zarówno w porównaniu z poprzednim kwartałem, jak i z poprzednim rokiem. Jedynie Grecja i Włochy - nękane kryzysem - zanotowały w końcu 2013 roku dalszy spadek PKB w porównaniu z poprzednim kwartałem - czytamy w raporcie GfK.

We Włoszech gospodarka nieco się ożywiła w ostatnim kwartale. Zanotowano tam wzrost o 0,1 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Wzrost ten jest jednak jeszcze niestabilny, a wiele problemów nadal wymaga rozwiązania.

Francja i Włochy chcą odstąpić od stosowania środków zawartych w przyjętym programie oszczędnościowym i skłaniają się ku ponownemu zwiększeniu zadłużenia na nowe inwestycje w celu pobudzenia gospodarki. Nie wiadomo jeszcze, jak wpłynie to na ocenę zdolności kredytowej tych państw na rynkach finansowych oraz realizację założeń europejskiego paktu fiskalnego. Obniżenie inflacji wydaje się niepewne. Wielu ekspertów już obawia się nadejścia deflacji w strefie euro - znaczny spadek cen zaobserwowano w Hiszpanii już w marcu tego roku.

- Optymizm, który obecnie wyraża wielu europejskich konsumentów, jest całkowicie uzasadniony. W niemal wszystkich wymienionych tu krajach wzrosły wskaźniki oczekiwań dotyczących sytuacji gospodarczej, dochodów oraz chęci dokonywania zakupów. W wielu państwach indeksy te osiągnęły poziom najwyższy od lat. Rośnie także wskaźnik nastrojów konsumenckich dla UE (w 28 państwach). W marcu osiągnął wartość 8,4 punktu, najwyższą od kwietnia 2008 roku, co oznacza wzrost o 0,8 punktu w pierwszym kwartale tego roku. Rok temu wartość tego wskaźnika wyniosła -3,3 punktu - oceniają autorzy raportu.

W Niemczech zanotowano kolejny szybki wzrost wszystkich trzech wskaźników od grudnia 2013 roku. Ich wartość jest bardzo wysoka.
W marcu wskaźnik oczekiwań gospodarczych wyniósł 33,2 punktu, co oznacza wzrost o niemal 10 punktów w porównaniu z grudniem 2013 roku i o niemal 33 punkty w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W styczniu tego roku wskaźnik ten osiągnął wartość 35,5 punktu - najwyższą od lipca 2011 roku, kiedy wynosił 44,6 punktu.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.