REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Panowie, na miłość boską - to jest rynek!!!

  • Autor: Maria Andrzej Faliński
  • Data: 24-04-2008, 13:07

Dyskusja o promocji żywności - pieprzna była, bo różne punkty widzenia, ale też konstruktywna, bo i pomysłów nieco. Kilka rzeczy jednak mnie zaniepokoiło.

REKLAMA

Przede wszystkim jest stawianiem sprawy na głowie wyrażanie pretensji do dużych firm, że sobie radzą i działają wedle swej swoistej logiki, której naśladować nie są w stanie firmy małe i średnie. Co więcej, doświadczać muszą ostrzejszych warunków konkurowania - tu i gdzieś tam, na innych rynkach. Takie poglądy pojawiły się znowu... Panowie, na miłość Boską - to jest rynek!!!. To co? - zamknąć duże firmy mięsne, zbożowe, warzywne i jeszcze tam jakie, bo mniejsi nie potrafią tak samo? - To chore!

Pomyśleć raczej trzeba o sposobie skonsolidowania oferty handlowej, tu i na rynkach eksportowych, poprzez tworzenie grup sprzedażowych, publicznie płatny konsulting, formy instytucjonalnego wsparcia procesu komponowania wieloasortymentowych ofert od wielu firm itp. - a nie jojczeć i szkodzić, bo ktoś jest duży i nie daj Boże pochodzi z innego kraju. Miejsce jest dla wszystkich, choć gorsi (tak - właśnie gorsi) odpadną i żadna „pomoc" im nie pomoże, nawet zakaz pracy firm wielkich (by już iść w stronę absurdu) .

I następna rzecz, która mnie - człowieka z zewnątrz i z drugiej strony rampy (dostawczej) uderza - to sposób dyskusji nad ustawą o środkach na promocję żywności (nazwa jest nieco inna, ale o to chodzi). Sama intuicja podpowiada mi ostrożne podejście do tej kwestii - oczywiście, promocja kosztuje i trzeba zgromadzić na nią środki, ale czy koniecznie publiczne? Przecież ktoś może powiedzieć, że wymyślono podatek (sprytnie ukryty), zaś inni dodadzą, że jest to zabronione przez UE finansowanie przedsięwzięć biznesu z budżetu państwa. Jeśli dodatkowo finansowanie ma dotyczyć polskiej (lub dowolnej innej narodowej) żywności - kłopot w Brukseli murowany. Co zatem robić?

Moim zdaniem - unikać państwowego pozyskiwania i udostępniania środków, na tyle, na ile to możliwe. Nie mój wóz, nie będzie mnie wiózł, ale... Moim zdaniem trzeba by zrobić fundusz celowy (nazwa obojętna), określić warunki korzystania, warunki wpłacania do funduszu pieniędzy publicznych i firmowych, dowolnych zresztą - i finansować promocję oraz rzeczy związane. Im mniej upodmiotowienia ministerstw, agencji, urzędów itp. - tym lepiej. Po wielu latach walki o ustawę trzeba zmienić filozofię załatwienia tej sprawy i... najlepiej z ustawy zrezygnować. Są inne, ciekawsze formy załatwienia tej kwestii na wiele lat, bez politycznego efektu zmiany pomysłu i ludzi po każdym cyklu wyborczym.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • SKELODETS 20-05-2008, 07:57:
Hello my friends :)
;)
  • J.Ch. 29-04-2008, 19:29:
Polskie produkty rolne (owoce, warzywa, kwiaty)i te przetworzone powinny byc promowane w skali makro, przy wsparciu finansowym panstwa.Temu sluza Targi w kraju i zagranica. Z takiego wsparcia moga korzystac, jako wystawcy rowniez male firmy. Inaczej przegramy konkurencje z innymi panstwami.Wolny rynek to wolny wybor konsumenta. Ale odpowiednia promocja pomoze dokonac takiego wyboru. Aby gorsze nie wypieralo z rynku to co dobre, potrzeba wlasciwych funduszy. Polski konsument potrafi wlasciwie ocenic dobra jakosc produktu. W tym roznimy sie od swiata.
  • Obserwator 26-04-2008, 16:12:
Panie Maćku, można tak, można inaczej. Teza, że nalezy zrezygnowac z ustawy o funduszach promocji jest nie do obrony. Nawet jeśli w rezultacie powstanie z tego karykatura założonego modelu (odpukać) to i tak warto podjąć ryzyko. Docelowo i tak będzie to z pozytkiem mniejszym lub większym dla producentów i przetwórców. Fundusz celowy (dobrowolny) jeśli znajda się chętni należy tworzyć, i to nie jeden. Składki na ten funusz powinny być zwolnione z podatku dochodowego bo zakładam, że Polska jest zaintereowana wspieraniem promocji polskiej zywności. Pozdrawiam

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (24 017) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH