Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Paulina Gbur, KE na FRSiH: Obciążenia legislacyjne hamują rozwój handlu w UE

Według Komisji Europejskiej handel to bardzo ważny sektor gospodarki, bo jest bardzo dużym sektorem, zatrudnia wiele osób i wnosi wartość dodaną. - Handel wpływa bezpośrednio na jakość życia konsumentów. To były argumenty za tym, by uznać handel za jeden z priorytetowych sektorów w UE, a także okazja, by przyjrzeć się jakie bariery w handlu istnieją i czy można z nimi walczyć – mówiła podczas FRSiH Paulina Gbur, specjalista ds. polityki, w dyrekcji generalnej ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP, dział E4 usługi dla przedsiębiorstw w Komisji Europejskiej.

Paulina Gbur, KE na FRSiH: Obciążenia legislacyjne hamują rozwój handlu w UE
Paulina Gbur, Komisja Europejska fot. PTWP

Jak poinformowała przedstawicielka KE podczas debaty "Dawid czy Goliat – handel mierzy się z legislacyjnym naporem", Komisja przyjrzała się barierom i utrudnieniom dla przedsiębiorców w tym sektorze. - Okazało się, że jest duże zróżnicowanie obciążeniem, różna wysokość restrykcyjności wobec sektora handlu i dotyczy ona przede wszystkim sklepów stacjonarnych, gdzie nadal odbywa się 90 proc. sprzedaży. Te przeszkody mają charakter legislacyjny i wpływają na wydajność sektora handlowego. Według danych UE, jest ona niższa niż wielu innych sektorów i nie rozwija się w Europie tak jak w USA, Kanadzie czy Japonii – mówiła Paulina Gbur.

Jej zdaniem, KE nadal będzie przyglądać się tym barierom. - Wskazujemy na dobre praktyki w niektórych państwach UE, które pokazują, że można osiągnąć cele polityki publicznej w sposób mniej restrykcyjny. Chcemy zachęcić inne państwa, gdzie restrykcje w handlu są wyższe, do rozważenia, czy tych samych celów nie można osiągnąć w mniej restrykcyjny sposób. Zaczęliśmy już rozmowy bilateralne z niektórymi państwami, w których restrykcje w handlu są wysokie – wymieniała.

Paulina Gbur przypomniała, że w tym roku zostały przyjęte projekty dyrektyw w ramach tzw. Nowego Ładu dla konsumentów UE.

- Przepisy o ochronie konsumenta nie zawsze działają tak jak powinny i są niejednokrotnie przestarzałe. Celem Nowego Ładu jest, by prawo było efektywniej wykonywane, by ochrona konsumenta była bardziej przejrzysta, a także, by kary były bardziej dotkliwe kary, by mogły zniechęcać do ewentualnych wykroczeń – mówiła.

Jedną z najważniejszych propozycji KE jest zwiększenie przejrzystości transakcji zawieranych w internecie. – Chodzi o to, by konsument np. wiedział, czy kupuje od osoby prywatnej, czy od przedsiębiorstwa. Przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania w przeglądarkach konsument powinien wiedzieć, kiedy te wyniki są opłacone przez przedsiębiorcę, a kiedy neutralne, a także mieć możliwość odstąpienia od umowy kiedy za usługę płaci nie pieniędzmi, ale np. danymi - tłumaczyła.

Nową propozycją jest projekt dyrektywy o powództwie przedstawicielskim, które umożliwia podmiotom do tego wyznaczonym reprezentowanie grup konsumentów, którzy ponieśli szkodę w wyniku działania przedsiębiorstwa. Takimi podmiotami mogą być organizacje konsumenckie.  - To pomogłoby konsumentom bardziej efektywnie dochodzić swoich roszczeń – oceniała Paulina Gbur.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

handel RSS ALERT    /    FRSiH 2018 RSS ALERT    /    Paulina Gbur RSS ALERT    /    Komisja Europejska RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.226.175.101
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.