Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Pieniądze producentów i przetwórców żywności nie są dla fiskusa i nie są dla sieci

  • Autor: Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności
  • Data: 12-12-2012, 13:02

Zasady współpracy z sieciowymi dystrybutorami detalicznymi, w czasach coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej (głównie niestety cenowej) są zagadnieniem kluczowym dla całego sektora produkcji i przetwórstwa żywności. Dyskusja jaką toczą moi szacowni koledzy czyli Bronisław Wesołowski i Andrzej Faliński jest ciekawa i momentami zabawna, ale moim zdaniem nie idzie w dobrym kierunku.

Pieniądze jakie przeznaczają firmy żywnościowe na wsparcie sprzedaży w kanałach dystrybucji nie powinny w żadnym razie należeć do fiskusa i w żadnym razie do sieci detalicznych. To złe podejście pokazujące niejako dostawców jako bezwolne podmioty gospodarcze do łupienia z każdej strony.

Pieniądze należą do dostawców i to oni powinni decydować, co z nimi zamierzają zrobić czyli przy ich pomocy zwiększyć przychody. To prawo do decydowania ma tutaj kluczowe znaczenie. Kluczowe z punktu widzenia swobody prowadzenia działalności gospodarczej, równego rozłożenia ryzyka transakcji handlowych, nie przerzucania kosztów funkcjonowania sieci na dostawców, swobody wyboru strategii marketingowej i sprzedażowej.

Te podstawowe w gospodarce wolnorynkowej swobody od wielu lat były sukcesywnie naruszane, a koszty tych naruszeń szły w setki milionów złotych wypompowanych z przemysłu żywnościowego i rolnictwa przez dystrybucję (nie tylko wielkopowierzchniową). Dlatego też odzyskiwane w procesach sądowych pieniądze nie powinny trafiać do Skarbu Państwa tylko do przedsiębiorców, którzy procesy wygrali. To dotyczy przeszłości i teraźniejszości współpracy pomiędzy dostawcami, a dystrybutorami detalicznymi ( i nie tylko bo podobne umowy możemy bez trudu znaleźć w handlu hurtowym).

Wychodząc z założenia, że pieniądze dostawców są ich i oni powinni mieć prawo swobodnego decydowania jak chcą je zaangażować w celu uzyskania przychodów, warto jednak zastanowić się co zrobić, aby współpraca pomiędzy dostawcami, a odbiorcami - na którą obie strony są skazane - wreszcie stała się normalną współpracą partnerów biznesowych opartą na zdrowych wolnorynkowych zasadach. Czy umowy sprowadzić tylko do ceny net - net, miejsca i sposobu dostawy oraz warunków płatności (bo tak właściwie powinno być zgodnie z obowiązującym prawem), a jeżeli tak to jak i gdzie umieścić wszystko co kryje się pod pojęciem "sales marketingu"?. Na podstawie jakich umów prowadzić marketing bezpośredni w punktach sprzedaży i kto ma o tym decydować, etc., etc...?

To ważne problemy nad którymi warto się zastanowić i być może ubrać w konkretne przepisy. Spokojne i zrównoważone podejście Ministra Kalemby wydaje się być dobrym punktem startowym do wypracowania wreszcie jakiś sensownych propozycji.

Jedno jest natomiast pewne, że tak jak było i jest dalej być nie może. Myślę że w końcu zdają sobie sprawę z tego nie tylko dostawcy ale również dystrybutorzy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.