REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

PIH: Dyskonty niszczą lokalny handel

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 11-09-2012, 12:48

- Obecna sytuacja w sektorze polskiego handlu jest bardzo trudna, szczególnie dla małych, niezrzeszonych placówek handlowych, które masowo znikają z rynku, jednak w naszej opinii dodatkowe instrumenty finansowe nie są dobrą metodą przeciwdziałania temu zjawisku, ponieważ ominą one sedno problemu - mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu, komentując pomysły wprowadzenia podatków dla sieci handlowych.

REKLAMA

Polska Izba Handlu odnosi się z rezerwą do pojawiających się nowych pomysłów dotyczących możliwości wprowadzenia podatku obrotowego, jakie zaproponował ostatnio PIS oraz do „podatków wyjścia" (proponowanego przez Ruch Palikota) mających dodatkowo obciążyć duże sieci handlowe.

Zdaniem Waldemara Nowakowskiego, prawdziwym problemem jest zanik różnorodności formatów handlu oraz wyniszczenie ich struktury przez agresywny rozwój jednego wyłącznie konceptu, kolonizującego polski rynek bez żadnych ograniczeń.

- Mowa o dyskontach, których udział w krajowym handlu rośnie w ostatnich latach w postępie geometrycznym. Eksperci Polskiej Izby Handlu badający dynamikę handlu w Polsce stwierdzają, że o ile udział hipermarketów w rynku pozostaje na mniej więcej stałym poziomie, o tyle decydująca walka o klienta odbywa się na linii dyskonty - handel nowoczesny z tradycjami małego i średniego formatu, na niekorzyść tego ostatniego - tłumaczy prezes PIH.

I dodaje, że podstawowym zagrożeniem dla różnorodności handlu na rynku wewnętrznym w Polsce nie są duże sieci, ponieważ należą do nich także grupy franczyzowe, zrzeszające i wspierające rodzimych, niezależnych przedsiębiorców, rozwijające ich nowoczesność przy poszanowaniu tradycji i kultury polskiego kupiectwa. - Efekt wielkości w sieci franczyzowej pozwala na wiele oszczędności, min. wprowadzenie nowoczesnych technologii i modeli zarządzania, skrócenie łańcuchów dostaw, zwiększenie rentowności, a ostatecznie skierowanie korzystniejszej oferty dostosowanej do możliwości i preferencji konsumenta. Widzimy więc, że problemem polskiego handlu nie jest wielkość sieci - ocenia Waldemar Nowakowski.

Zwraca on uwagę, że potrzeby konsumentów są zróżnicowane w zależności od regionu, sytuacji materialnej, czy lokalnych preferencji, tymczasem polski rynek zalewany jest placówkami o identycznej, ograniczonej ofercie produktowej i cenowej. Według Polskiej Izby Handlu jest to zjawisko niekorzystne tak dla gospodarki, jak i dla konsumentów, którzy na dłuższą metę zostaną pozbawieni dostępu do szerokiej oferty produktów, czy choćby jakiejkolwiek alternatywy. Zubożony rynek i nierównomierny rozkład sił i wpływów to jednocześnie słabsza gospodarka zagrożona działaniami monopolistycznymi - twierdzą przedstawiciele Izby.

KOMENTARZE: (12)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Zosia 06-12-2015, 21:23:
Panie Mieczysławie myślenie komunistyczne to mam pan sam a nawet ograniczone poczytać sobie na etykietach np. wyprodukowane specjalnie dla biedronki co wiążę się z obniżonymi parametrami produktów. Płaci pan za chłam i resztki co zejdzie z taśmy. No cóż takie myślenie to życzę powodzenia w życiu. Ja tam wole iść na targ gdzie wiem u kogo i co kupuje. Oczywiście proszę pana wole polakowi dać zarobić.
  • Mieczyslaw 26-09-2012, 15:04:
Polski handlowiec detaliczny to złodziej i spekulant wychowany w czasach komuny,który myśli,że ludzie to idioci i będą przepłacać u niego. Oby dyskonty nadal się będą rozwijały. Wszystkim to wyjdzie na dobre.
  • kilometr 26-09-2012, 14:25:
się obudzili jak biedra ma już 2000 sklepów a polskie sklepy są zamykane....a UOKiK jeszcze nie skumał problemu czy jak zwykle po czasie coś tam bąknie ?

Zobacz wszystkie komentarze (12)

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 371) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH