Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PIH: Rządowa propozycja ws. podatku handlowego nie odzwierciedla równości szans

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 14-04-2016, 10:22
PIH: Rządowa propozycja ws. podatku handlowego nie odzwierciedla równości szans
Waldemar Nowakowski, prezes PIH, fot. PIH

Zdaniem Polskiej Izby Handlu wyrównać szanse na rynku handlowym, właściwe byłoby wprowadzenie dwóch stawek podatku: 0,8 proc. od nadwyżki powyżej 17 mln zł obrotów miesięcznie i 1,4 proc. od nadwyżki powyżej 170 mln zł obrotu miesięcznie.

13 kwietnia Polska Izba Handlu wzięła udział w spotkaniu Parlamentarnego Zespołu Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego podczas którego zaprezentowano założenia do rządowego projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej

- W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę że zaproponowana skala podatkowa (do 1,5 mln zł obrotów miesięcznie kwota wolna; 1,5 mln zł do 17 mln zł obrotów miesięcznie 0,4 proc.; 17 mln zł do 170 mln zł obrotów miesięcznie 0,8 proc.;  powyżej 170 mln zł obrotów miesięcznie 1,4 proc.) nie odzwierciedla idei wyrównania szans między małymi i średnimi podmiotami handlu w Polsce a sieciami wielkopowierzchniowymi i dyskontowymi - argumentuje PIH.

Problemem zdaniem Polskiej Izby Handlu jest zbyt niska wolna kwota od podatku i relatywnie wysoki w stosunku do rentowności małych i średnich przedsiębiorstw handlowych pierwszy próg podatkowy w wysokości 0,4 proc. obrotu.

- Aby spełnić warunek wyrównania szans o którym mówili przedstawiciele rządu podczas wcześniejszych konsultacji należałoby usunąć ze skali pierwszy próg podatkowy i ustalić kwotę wolną na wysokości co najmniej 200 mln zł co odpowiada definicji małych i średnich przedsiębiorstw - mówi Waldemar Nowakowski prezes Polskiej Izby Handlu.

- Jeżeli jednak zgodnie z sugestiami przedstawicieli rządu które zostały złożone podczas spotkania zostanie wprowadzony podatek liniowy z kwotą wolną 204 mln zł rocznie byłoby to częściowe wypełnienie postulatów branży zgłoszonych w lutym bieżącego roku - podatek taki miałby charakter fiskalny bez efektu wyrównania szans wobec największych sieci dyskontów i hipermarketów - dodaje prezes PIH. W takim scenariuszu najbardziej ucierpiałaby konkurencyjność średnich sieci handlowych w Polsce.

W opinii Polskiej Izby Handlu w celu zapewniania efektu wyrównania szans właściwe byłoby wprowadzenie dwóch stawek podatku to jest 0,8 proc. od nadwyżki powyżej 17 mln zł obrotów miesięcznie i 1,4 proc. od nadwyżki powyżej 170 mln zł obrotu miesięcznie.

Propozycje te odpowiadają najwyższym zaproponowanym na spotkaniu progom podatkowym.

Jak dodają przedstawiciele PIH, wszystko zależy od nieprzedstawionej jeszcze definicji franczyzy i powiązań kapitałowych od których zależy rzeczywiste obciążenie polskich przedsiębiorców.

W opinii Izby przedstawiona propozycja nie zapewnia stabilności podatkowej w kontekście możliwych zastrzeżeń co do zgodności z prawem europejskim w zakresie opodatkowania towarów akcyzowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Patriota 15-04-2016, 11:05:
Lucjuszu- to zależy od tego jak rozumie się patriotyzm ekonomiczny. Ja przez to stwierdzenie rozumiem po prostu wspieranie rodzimego handlu/gospodarki. Chodzi mi o to, że podatek skonstruowany w ten sposób, w jaki jest teraz nie wspiera polskiego handlu, tylko faworyzuje wielkie zagraniczne sieci, co jest, w mojej opinii, złym pomysłem, bo prowadzi do upadku polskiego handlu i polskiej gospodarki, bo to właśnie polskie spółki zapłacą najwięcej i z resztą niewspółmiernie dużo do tego ile zarabiają (większość niewielkich polskich sklepów itp. utrzymuje się z bardzo niskiej marży). I tu właśnie powinien wkroczyć "patriotyzm ekonomiczny", który pomógłby stworzyć sprawiedliwy i dobrze skonstruowany podatek, niezabijający rodzimego handlu.
  • lucjusz 14-04-2016, 12:23:
Patriotyzm ekonomiczny, tak zaczynała się II wojna światowa.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 222) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.