Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Pisula z PAIH: utrudnienia w handlu będą Polskę dotykać bardziej niż innych członków UE

  • Autor: PAP
  • Data: 23-03-2018, 08:14
Pisula z PAIH: utrudnienia w handlu będą Polskę dotykać bardziej niż innych członków UE
Tomasz Pisula, prezes PAIH

Staramy się sprzedawać jak najwięcej w różnych krajach. Stąd rozmaite formy utrudnień w handlu będą nas dotykać nieproporcjonalnie bardziej niż innych członków Unii Europejskiej - powiedział PAP prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula.

"Jesteśmy młodą gospodarką, konkurencyjną i zdarza się tak, że bariery w handlu wprowadzane czy to na szczeblu unijnym, które wynikają z lobbyingu krajów członkowskich, czy to wewnątrz poszczególnych państw unijnych, uderzają w nas najbardziej, bo mamy największe aspiracje" - wskazał szef Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Wyjaśnił, że staramy się sprzedawać jak najwięcej w różnych krajach. "Stąd rozmaite formy utrudnień w handlu będą nas dotykać nieproporcjonalnie bardziej niż innych członków UE" - ocenił.

Pisula wskazał na dwa rozwiązania, które pozwoliłyby niwelować bariery i utrudnienia dla polskich firm w UE. "Pierwsze to zwiększenie nacisku na Brukselę, że jednak standardy dla wszystkich powinny być wspólne" - zaznaczył. Drugie, jak dodał, powinno dotyczyć "zintensyfikowania naszych działań w poszczególnych krajach". "Tam możemy szukać innych państw, które tak jak my, są dotknięte jakimiś wprowadzonymi na danych rynkach barierami w handlu i starać się rozwiązywać problemy krok po kroku w zależności, od tego co w tych krajach członkowskich się dzieje" - wyjaśnił.

Jak podkreślił Pisula, warto zabiegać o to, by "udawało nam się możliwie dużo i możliwie szybko na rynkach europejskich sprzedawać".

"Polska ma dodatni bilans, jeśli idzie o eksport. Eksportujemy coraz więcej. 70 proc. naszego eksportu trafia na rynki Unii Europejskiej. Eksport jest też bardzo marżowy, bardzo dużo na nim zarabiamy".

Stąd, jak podkreślił, różne formy utrudnień, obostrzeń "godzą w nasz narodowy interes ekonomiczny".

Według raportu WEI "Bariery i utrudnienia dla polskich firm w Unii Europejskiej" ponad 30 proc. produktów wysyłanych do państw UE, stawiających bariery importowe, spotyka się z dyskryminacją. "Średnio na ich pokonanie potrzeba więcej niż 4 dni robocze. Powstałe w wyniku dodatkowych działań koszty szacuje się na ok. 4 proc. całkowitej wartości eksportu" - wskazał WEI. W przypadku np. branży spożywczej "ostrze działań konkurencyjnych" skierowane jest w dwa obszary. "W debacie publicznej i mediach podważa się jakość, a czasem także bezpieczeństwo produktów pochodzących z Polski" - podkreślono. Chodzi, jak wyjaśniono, o działania polegające głównie na "nagłaśnianiu i wyolbrzymianiu skali rzekomych zagrożeń związanych z polską żywnością".

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (10 461) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane