Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

PKO BP: sprzedaż detaliczna we wrześniu wzrosła słabiej od oczekiwań

Sprzedaż detaliczna we wrześniu wzrosła słabiej od oczekiwań; choć odczyt rozczarował, to szczegóły sprzedaży mają bardziej optymistyczny wydźwięk - oceniają ekonomiści z PKO Bank Polski, komentując poniedziałkowe dane GUS.

PKO BP: sprzedaż detaliczna we wrześniu wzrosła słabiej od oczekiwań
Fot. Shutterstock

Autor: PAP
Data: 21-10-2019, 13:47

Główny Urząd Statystyczny podał w poniedziałek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2019 r. wzrosła o 4,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 4,1 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 5,3 proc. rdr.

"Sprzedaż detaliczna we wrześniu wzrosła słabiej od oczekiwań, realnie o 4,3 proc. r/r (...) po wzroście o 4,4 proc. r/r w sierpniu. (...) Choć odczyt rozczarował, to szczegóły sprzedaży mają bardziej optymistyczny wydźwięk. Sprzedaż detaliczna +bazowa+ (z wyłączeniem pojazdów, paliw i żywności) wzrosła we wrześniu o 10,2 proc. r/r (wobec 10,7 proc. r/r w sierpniu) potwierdzając wysoką dynamikę wydatków na popyt +nieautonomiczny" - napisali ekonomiści PKO BP w komentarzu.

Ich zdaniem, w całym kwartale sprzedaż detaliczna wzrosła o 4,8 proc. r/r (wobec wzrostu o 8,1 proc. r/r w II kw.2019).

"Nie oznacza to automatycznego przełożenia się na spadek dynamiki konsumpcji. Z podobną zmianą sprzedaży mieliśmy do czynienia między I kw. a II kw. 2019 (wtedy wyraźnie wzrosła z 4,1 proc. r/r w I kw. 2019, co przełożyło się na wzrost konsumpcji o 0,5pp)" - czytamy.

Ekonomiści zauważają, że rozszerzenie programu Rodzina 500+ na rodziny relatywnie lepiej sytuowane (z wyższym udziałem usług w wydatkach) oznacza, że potencjał do obniżenia dynamiki konsumpcji w III kw.2019 jest ograniczony.

"Rzeczywiście, widzimy, że w okresie wakacyjnym częściej zakupy dokonywane były w piątki niż w soboty (w przeciwieństwie do okresu przedwakacyjnego), co może oznaczać większe zainteresowanie wydatkami o charakterze usługowym (np. turystyka). Warto zauważyć, że programy fiskalne z ostatnich kilku lat wraz z innymi zmianami w prawie (m.in. ograniczenie handlu w niedziele) także wydają się wspierać wyniki sektora usługowego. Świadczyć o tym może m.in. relatywnie większa presja inflacyjna na ceny usług, niż towarów, a także bardzo dobre wyniki mikrofirm w 2018 r. (które odgrywają większą rolę w sektorach usługowych)" - napisano.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

PKO Bank Polski RSS ALERT    /    sprzedaż detaliczna RSS ALERT    /    500+ RSS ALERT    /    zachowania konsumentów RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.120.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.