Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PKPP Lewiatan: Polacy coraz ostrożniej robią zakupy

  • dlahandlu.pl
  • Autor: PKPP Lewiatan, www.dlahandlu.pl
  • Data: 25-01-2013, 10:12

Już w listopadzie ubiegłego roku widać było, że Polacy bardzo ostrożnie robią zakupy. W grudniu zachowywali się inaczej niż zwykle, czyli nie wydawali tak dużo pieniędzy na zakupy świąteczne, jak chociażby w 2011 roku. Mimo że, dane o zatrudnieniu i bezrobociu nie były jeszcze aż tak złe, to jednak niepewność o przyszłość, lęk przed utratą pracy, wpłynęły na ich decyzje konsumpcyjne - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

W grudniu spadła dynamika sprzedaży detalicznej nawet w tzw. sklepach niewyspecjalizowanych, przede wszystkim dyskontach, ale także hiper- i supermarketach, które posiadają marki własne. Niższa skłonność gospodarstw do konsumpcji przełoży się na sytuację gospodarczą w I, a także II kwartale br., ponieważ odbudowa popytu konsumpcyjnego jest długotrwałym procesem.Dlatego w pierwszych trzech miesiącach br. możemy się spodziewać spadku PKB w ujęciu rok do roku. W tej sytuacji Rada Polityki Pieniężnej powinna po raz kolejny obniżyć stopy procentowe już na najbliższym, lutowym posiedzeniu, a nie czekać z tą decyzją do marca br. - podsumowuje główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ryszard 25-01-2013, 10:49:
Polacy, odbudowując popyt konsumpcyjny, powinni ograniczyć zakupy produktów firm zagranicznych (nawet jeśli te firmy produkują w Polsce), na rzecz zakupów towarów rodzimych przedsiębiorstw. Nie tylko dlatego, że patriotyzm (choć ten byłby mile widziany), ale we własnym interesie. Kupując zagraniczne dajemy zarobić komu innemu, a nie sobie. Ja się dziwię, że tę prostą w sumie rzecz zauważa tak niewielu ludzi. Ale to też nie jest przypadek - np. reklama sieci T- Mobile, gdzie "bawi się" młodzież, pokazuje, co niemiecka sieć chciałaby widzieć w głowach naszej młodzieży. Albo reklama chyba zupki Knorr, pokazuje jak holenderska firma Unilever widzi profesjonalizm naszych pilotów. A w domach panuje liberalizm. Młodzież uczy się sama, min. na takich reklamach. Liberalizm w tym wypadku jest szkodliwy, a co najgorsze niezauważalnie szkodliwy.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH