Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

PMR: Rynek usług gastronomicznych na stacjach benzynowych urośnie w 2018 r. do 2 mld zł

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 03-01-2018, 12:32
PMR: Rynek usług gastronomicznych na stacjach benzynowych urośnie w 2018 r. do 2 mld zł
fot. materiały prasowe PKN Orlen

PKN Orlen jest największym sprzedawcą usług i produktów gastronomicznych (m.in. kawy i hot-dogów) w Polsce, biorąc pod uwagę podmioty niespecjalizujące się w gastronomii, a posiadające ją w ofercie. Co więcej również ogólnie stacje benzynowe są największym kanałem tak definiowanego rynku, jak pokazują szacunki PMR zawarte w raporcie „Rynek gastronomiczny w punktach niegastronomicznych w Polsce 2018. Analiza i prognoza rozwoju rynku 2018-2023”.

Według danych PMR, wartość sprzedaży produktów i usług gastronomicznych w kanale stacji benzynowych w Polsce w 2016 roku wyniosła 1,8 mld zł, a w 2017 roku – szacunkowo – 1,9 mld zł. PMR spodziewa się, ze w tym roku sprzedaż ta urośnie do 2 mld zł.

Spadające marże z produktów paliwowych sprawiają, że wszystkie duże koncerny skupiają się coraz bardziej na rozwoju sprzedaży produktów i usług pozapaliwowych, w tym produktów i usług gastronomicznych. Wszystkie sieci stacji paliw starają się zaproponować nowoczesne rozwiązania i często współpracują ze znanymi markami, takimi jak Costa, Starbucks jeśli chodzi o sprzedaż kawy, czy Subway w przypadku kanapek.

- Warto zwrócić uwagę na fakt, że Polacy lubią korzystać z oferty przystacyjnej nie tylko podczas podróży, ale także na co dzień. Częstym jest kupowanie np. hot-dogów przez osoby, które specjalnie przychodzą po nie na stację lub zatrzymują się w podróży, a nie tylko kupują takie produkty w połączeniu z tankowaniem – czytamy w raporcie PMR.

Stacje benzynowe są zatem największym kanałem sprzedaży produktów gastronomicznych w punktach niegastronomicznych, co pokazują zarówno analizy PMR, jak i badanie konsumenckie. Respondenci z reprezentatywnej próby przyznali, że gotową kawę (z możliwością spożycia na wynos) najczęściej kupują na stacji benzynowej (70%). Stacja to również najpopularniejsze miejsce zakupu gotowych hot-dogów.

Każda sieć stacji sprzedaje miliony hot-dogów, a największa z nich, Orlen, dwa lata temu przekroczyła sprzedaż roczną wolumenowo równą liczbie wszystkich Polaków. Ciekawe jest to, że hot-dogi są bardzo popularne zarówno na wspomnianych stacjach benzynowych, jak i w sklepach convenience, czy też sklepach IKEA, a równocześnie nie ma ogólnopolskiej sieci typowo gastronomicznej skupiającej się na tym produkcie.

Jak pokazuje badanie PMR, respondenci deklarujący spożywanie hot-dogów na ogół dokonują ich konsumpcji w miejscu sprzedaży. Aż 73% badanych przyznaje, że tego rodzaju produkty zjada zawsze lub w większości przypadków tam, gdzie je zakupiła, a 60% osób posiada swoje ulubione miejsce, w którym kupuje hot-dogi. Zakup hot-doga to zakup typowo spontaniczny dla 64% badanych konsumentów tego typu produktów, a tylko 14% raczej planuje takie zakupy. Co więcej, 50% respondentów preferuje hot-dogi z różnymi dodatkami.

Gastronomia w punktach niegastronomicznych odgrywa coraz większe znaczenie głównie dzięki relatywnie wysokiej marży. Liczba punktów oferujących kanapki, hot-dogi, kawę, czy pączka lub drożdżówkę z roku na rok rośnie i stanowi coraz większą alternatywę w stosunku do typowych barów szybkiej obsługi, kawiarni, czy restauracji. Warto zaznaczyć, że punkty gastronomiczne w sklepach wygrywają także ceną w porównaniu z typową gastronomią, bo wyżej wymienione produkty kosztują tam nawet poniżej 1 zł, a zestawy poniżej 10 zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (9 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane