Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Po 10-15 latach centrum handlowe wymaga renowacji

  • Autor: www.propertynews.pl
  • Data: 23-11-2011, 19:09

Centrum handlowe musi przejść proces renowacji lub przebudowy po ok. 10 - 15 latach funkcjonowania. Nie jest to jednak regułą i zależy od sytuacji, w której znajduje się dane centrum - mówi Grzegorz Dudziak, Strategic Head of Property Management CEE & Retail Redevelopment CEMEA w DTZ - informuje www.propertynews.pl.

Według szacunków DTZ w Polsce, w związku z rosnącą konkurencją starsze centra handlowe będą musiały zostać zmodernizowane, by zachować lub powiększyć swoje udziały w rynku, a tym samym swoją wartość.

Na wzrost znaczenia renowacji i przebudowy centrów handlowych wpływa także zmiana strategii działania dużych sieci handlowych. Zamiast budować sieć sklepów obejmujących swym zasięgiem możliwie jak największy obszar geograficzny, jak to miało miejsce przed gospodarczym kryzysem, sieci handlowe koncentrują się obecnie na centrach handlowych w najlepszych lokalizacjach, a starsze obiekty są często ulokowane w ścisłych centrach miast.

Tylko we Francji i w Niemczech ponad 50 proc. funkcjonujących centrów handlowych (ponad 12 mln mkw.) będzie musiało przejść procesy refurbishment lub redevelopment w najbliższych latach. W Polsce to zjawisko również będzie się nasilało.

Postępuje proces starzenia się centrów handlowych. Coraz więcej obiektów nie spełnia współczesnych norm zarówno w wymiarze technicznym, jak i społecznym. DTZ poszerza w związku z tym zakres swoich usług o refurbishment i redevelopment - procesy, które umożliwiają podniesienie wartości centrum handlowego i dostosowanie obiektu do aktualnych wymagań rynkowych.

Refurbishment i redevelopment zakładają ingerencję w istniejącą strukturę centrum handlowego, różnią się jednak skalą tej ingerencji.

Refurbishment to renowacja obiektu, która zapewnia zgodność specyfikacji technicznych z aktualnymi standardami w zakresie bezpieczeństwa, instalacji elektrycznych, schodów ruchomych, wind itp. Proces może wymagać zmiany konfiguracji powierzchni i renegocjacji umów z dotychczasowymi najemcami. Często związany jest także z generalnym odświeżeniem obiektu. Celem renowacji jest utrzymanie najemców centrum handlowego oraz utrzymanie pozycji rynkowej obiektu.

Redevelopment czyli przebudowa jest procesem znacznie szerszym niż renowacja. Jego celem jest zmiana pozycji centrum na rynku poprzez zwiększenie jego zasięgu. Niejednokrotnie proces ten obejmuje generalny remont całego obiektu, niekiedy wraz z dobudową dodatkowej powierzchni. Przebudowa może doprowadzić do zakłócenia działalności najemców w centrum, uniemożliwiając im niekiedy prowadzenie działalności podczas robót budowlanych. - Sprawą bardzo ważną jest więc przeprowadzenie pogłębionej analizy, odpowiednie zaplanowanie całego procesu i uzgodnienie go właśnie z najemcami - wyjaśnia Grzegorz Dudziak.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 228) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH