REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Po decyzji UOKiK sieci franczyzowe powinny zweryfikować swoje umowy pod kątem cen

  • Autor: portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 28-06-2013, 14:55
Po decyzji UOKiK sieci franczyzowe powinny zweryfikować swoje umowy pod kątem cen
Przypomnijmy, że UOKiK już w kwietniu zapowiedział zbadanie wszystkich sieci franczyzowych w gastronomii pod kątem prowadzonej przez nie polityki cenowej

Kara nałożona na spółkę Sfinks przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może mieć konsekwencje dla innych operatorów sieci restauracji działających w oparciu o model franczyzowy. Natomiast o zasadności tej decyzji zadecyduje ostatecznie niezawisły sąd, do którego Sfinks zamierza odwołać się - wynika z komentarza kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

REKLAMA

Przypomnijmy, ze w środę 25 czerwca prezes UOKiK wydał decyzję, w której stwierdzono, iż franczyzodawca nie może narzucać swoim partnerom handlowym sztywnych i minimalnych cen towarów. Taką praktykę stosowała spółka Sfinks Polska w sieciach restauracji Sphinx. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 464 tys. zł.

Tymczasem na polskim rynku działa wiele sieci franczyzowych, zarówno w kanale gastronomicznym, jak i handlowym. Przykładami w kanale HoReCa mogą być takie sieci jak: TelePizza, Pizza Hut, KFC, Burger King, czy McDonalds. O to, jakie konsekwencje na rynku gastronomicznego i handlowego może mieć decyzja UOKiK zapytaliśmy eksperta.

Poniżej treść komentarza udzielonego przez Dr. Tomasza Karasia, partnera w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka sp. k.:

- Bez szczegółowej znajomości materiału dowodowego trudno jednoznacznie stwierdzić, czy decyzja Prezesa UOKiK z dnia 25 czerwca 2013 roku w sprawie Sfinks Polska S.A. jest uzasadniona. Pamiętać należy również o tym, że o zasadności tej decyzji zadecyduje ostatecznie niezawisły sąd, gdyż od tej decyzji zapewne zostanie złożone odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Bazując na treści uzasadnienia decyzji można jednak stwierdzić, że Sfinks Polska S.A. istotnie stosował klauzule pozwalające na ustalenie sztywnych cen sprzedaży produktów oferowanych w restauracjach działających pod marką Sphinx, a także jednostronnie zarządzał polityką cenową stosowaną przez te restauracje. Potwierdza to treść klauzul ze wzorców umownych, które zostały literalnie przytoczone w treści uzasadnienia ww. decyzji.

Z treści decyzji wynika, że Sfinks Polska S.A. poprzez zunifikowany, centralny system sprzedażowy na bieżąco monitorował politykę cenową stosowaną przez wszystkich swoich franczyzobiorców, co więcej Sphinx Polska S.A. nigdy nie odnotował naruszenia przez franczyzobiorców zasad stosowanej polityki cenowej. Dowodzi to nie tylko jednolitości, ale też wyjątkowego spetryfikowania stosowanej przez Sphinx Polska S.A. polityki cenowej. Zważywszy, że stosowanie mechanizmu cen sztywnych (obok stosowania mechanizmu cen minimalnych), to jedno z najcięższych naruszeń prawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ww. decyzja Prezesa UOKiK wydaje się być zasadna.

Z drugiej strony nie sposób odmówić franczyzodawcy prawa do posiadania kontroli nad tworzoną siecią franczyzową i polityką, zgodnie z którą ta sieć funkcjonuje. I tak franczyzodawca może zachować kontrolę nad wykorzystaniem znaku towarowego, akcjami marketingowymi i reklamowymi podejmowanymi w ramach tej sieci, czy formatem lokalu, który prowadzi franczyzobiorca.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Dumny wyborca PO 01-07-2013, 06:53:
No to juz lepiej nie wstępować do tej szacownej sieci niz nosić hormonto portugalskie .Ciekawe co jeszcze UOKIK wykryje i ogłosi to medialnie ? Moze sladowe ilości orzechów w walkach kakaowych zakupionych na Pomorzu , nie w Biedronce , tam sie nie zapuszczaja !
  • obeznany 30-06-2013, 14:10:
Sprawdźcie umowy Eurocashu z Delikatesami Centrum i praktyki tam stosowane to dopiero zobaczycie co się dzieje .

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 748) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH