Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Po decyzji UOKiK sieci franczyzowe powinny zweryfikować swoje umowy pod kątem cen

Kara nałożona na spółkę Sfinks przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może mieć konsekwencje dla innych operatorów sieci restauracji działających w oparciu o model franczyzowy. Natomiast o zasadności tej decyzji zadecyduje ostatecznie niezawisły sąd, do którego Sfinks zamierza odwołać się - wynika z komentarza kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Po decyzji UOKiK sieci franczyzowe powinny zweryfikować swoje umowy pod kątem cen
Przypomnijmy, że UOKiK już w kwietniu zapowiedział zbadanie wszystkich sieci franczyzowych w gastronomii pod kątem prowadzonej przez nie polityki cenowej

Przypomnijmy, ze w środę 25 czerwca prezes UOKiK wydał decyzję, w której stwierdzono, iż franczyzodawca nie może narzucać swoim partnerom handlowym sztywnych i minimalnych cen towarów. Taką praktykę stosowała spółka Sfinks Polska w sieciach restauracji Sphinx. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 464 tys. zł.

Tymczasem na polskim rynku działa wiele sieci franczyzowych, zarówno w kanale gastronomicznym, jak i handlowym. Przykładami w kanale HoReCa mogą być takie sieci jak: TelePizza, Pizza Hut, KFC, Burger King, czy McDonalds. O to, jakie konsekwencje na rynku gastronomicznego i handlowego może mieć decyzja UOKiK zapytaliśmy eksperta.

Poniżej treść komentarza udzielonego przez Dr. Tomasza Karasia, partnera w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka sp. k.:

- Bez szczegółowej znajomości materiału dowodowego trudno jednoznacznie stwierdzić, czy decyzja Prezesa UOKiK z dnia 25 czerwca 2013 roku w sprawie Sfinks Polska S.A. jest uzasadniona. Pamiętać należy również o tym, że o zasadności tej decyzji zadecyduje ostatecznie niezawisły sąd, gdyż od tej decyzji zapewne zostanie złożone odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Bazując na treści uzasadnienia decyzji można jednak stwierdzić, że Sfinks Polska S.A. istotnie stosował klauzule pozwalające na ustalenie sztywnych cen sprzedaży produktów oferowanych w restauracjach działających pod marką Sphinx, a także jednostronnie zarządzał polityką cenową stosowaną przez te restauracje. Potwierdza to treść klauzul ze wzorców umownych, które zostały literalnie przytoczone w treści uzasadnienia ww. decyzji.

Z treści decyzji wynika, że Sfinks Polska S.A. poprzez zunifikowany, centralny system sprzedażowy na bieżąco monitorował politykę cenową stosowaną przez wszystkich swoich franczyzobiorców, co więcej Sphinx Polska S.A. nigdy nie odnotował naruszenia przez franczyzobiorców zasad stosowanej polityki cenowej. Dowodzi to nie tylko jednolitości, ale też wyjątkowego spetryfikowania stosowanej przez Sphinx Polska S.A. polityki cenowej. Zważywszy, że stosowanie mechanizmu cen sztywnych (obok stosowania mechanizmu cen minimalnych), to jedno z najcięższych naruszeń prawa o ochronie konkurencji i konsumentów, ww. decyzja Prezesa UOKiK wydaje się być zasadna.

Z drugiej strony nie sposób odmówić franczyzodawcy prawa do posiadania kontroli nad tworzoną siecią franczyzową i polityką, zgodnie z którą ta sieć funkcjonuje. I tak franczyzodawca może zachować kontrolę nad wykorzystaniem znaku towarowego, akcjami marketingowymi i reklamowymi podejmowanymi w ramach tej sieci, czy formatem lokalu, który prowadzi franczyzobiorca.

więcej informacji:

Tomasz Karaś RSS ALERT    /    Domański Zakrzewski Palinka RSS ALERT    /    Sfinks RSS ALERT    /    UOKiK RSS ALERT    /    restauracje RSS ALERT    /    franczyza RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • obeznany 2013-06-30 14:10:28
    Sprawdźcie umowy Eurocashu z Delikatesami Centrum i praktyki tam stosowane to dopiero zobaczycie co się dzieje .
  • Dumny wyborca PO 2013-07-01 06:53:30
    No to juz lepiej nie wstępować do tej szacownej sieci niz nosić hormonto portugalskie .Ciekawe co jeszcze UOKIK wykryje i ogłosi to medialnie ? Moze sladowe ilości orzechów w walkach kakaowych zakupionych na Pomorzu , nie w Biedronce , tam sie nie zapuszczaja !

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.121.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.