Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Podatek handlowy dotknie sklepy tradycyjne, rolników i hodowców

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 19-09-2016, 09:57
Podatek handlowy dotknie sklepy tradycyjne, rolników i hodowców
Fot. shutterstock

Podatek handlowy dotknie w większym stopniu małe sieci detaliczne, a także wbrew oczekiwaniom najprawdopodobniej sklepy tradycyjne - prognozują autorzy raportu "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020" przygotowanego przez firmę doradczą Roland Berger.

Progi podatkowe, wynoszące kolejno 204 mln PLN dla stawki 0,8 proc. i 2040 mln PLN dla stawki 1,4 proc. obejmą polskich sprzedawców detalicznych posiadających sumarycznie około 80 proc. rynku spożywczego. O tym kto faktycznie poniesie koszty wprowadzonego podatku zadecyduje w głównej mierze pozycja negocjacyjna sieci detalicznych i dostawców produktów. Sieci detaliczne już podjęły próby przerzucenia kosztów na dostawców - tłumaczą autorzy raportu "Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020" przygotowanego przez firmę doradczą Roland Berger. 

Dodają, że dostawcy, którzy mają w swoim portfelu produkty pożądane przez konsumentów, napędzające sprzedaż w danej kategorii, raczej nie ulegną tym naciskom. Producenci, którzy nie mają wyraźnej pozycji na rynku, lub tam gdzie rynek jest widocznie rozproszony, będą ulegać naciskom sieci detalicznych. Będą liczyć raczej na to, że kilku producentów nie przystanie na warunki i utratę marży zrekompensują zwiększoną sprzedażą.  

- Im większa sieć detaliczna tym większa siła negocjacyjna wobec dostawców. Mniejsze sieci będą miały większe trudności, ponieważ z jednej strony ich wolumen sprzedaży nie jest duży, a z drugiej strony producenci, którzy przejmą negatywny efekt podatku z dużych sieci, będą mniej skłonni, aby ulegać dalszym naciskom. Będą wręcz szukać możliwości utrzymania swoich marży kosztem słabszych sieci jak i sklepów tradycyjnych (poprzez małe hurtownie). Dlatego, pomimo nałożenia podatku na duże sieci handlowe może on odbić się negatywnie na segmentach, które nie są bezpośrednio objęte podatkiem handlowym - wyjaśniają autorzy raportu.

Zaznaczają, że drugim kierunkiem przełożenia kosztu podatku przez producentów mogą być partnerzy biznesowi dostawców, na przykład rolnicy czy hodowcy. Kolejnym możliwym efektem może być zwiększenie stopnia współpracy producentów i sieci w modelu marek własnych. Przykładowo zwiększą się udziały marek własnych mleka (obecnie na rynku polskim 30 proc., na rynku niemieckim ok. 75 proc.).

- Relatywnie niższa pozycja negocjacyjna mniejszych sieci uwidoczni się działaniami zmierzającymi do optymalizacji kosztowej, przeniesieniem kosztu na klienta, lub przyspieszeniem konsolidacji rynku. Ich pozycja wydaje się najtrudniejsza. Jednym z rozwiązań dla tych sieci jest możliwość przejścia na model franczyzowy, nieobjęty podatkiem handlowym. Jednak jest to trudny proces, obarczony ryzykiem niepowodzenia - tłumaczą autorzy raportu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • aga 20-09-2016, 09:25:
Czyli kolejny nieprzemyślany bubel prawny. Wygląda, że to już nasza specjalność

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 494) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.