REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Podatek od handlu detalicznego jest de facto podatkiem od konsumpcji

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 17-11-2015, 16:50
Podatek od handlu detalicznego jest de facto podatkiem od konsumpcji
fot.Biedronka

Pomysłodawcy nowego podatku od handlu detalicznego chcą zrealizować kilka jasno zakomunikowanych intencji, m.in: zwiększyć wpływy fiskalne do budżetu, wesprzeć polskich przedsiębiorców handlowych w konfrontacji z ich międzynarodowymi konkurentami i zmniejszyć asymetrię skali pomiędzy podmiotami, mającą wpływ na możliwość konkurowania.

REKLAMA

Najbardziej konkretną próbą przeniesienia powyższych idei na grunt rozwiązań prawnych, jest projekt ustawy „o podatku od handlu detalicznego” z 2012 r klubu parlamentarnego PiS. Choć w ramach toczącej się debaty politycznej pojawiają się ze strony pomysłodawców nowego podatku różne warianty rozwiązań szczegółowych – stawka podatku, powierzchnia sklepu objętego podatkiem, itp. – to zasadnicze cele wprowadzenia takiego podatku pozostają niezmienne. Firma OC&C postanowiła przeanalizować skutki ewentualnego wprowadzenia podatku w brzmieniu projektu z 2012 roku na strukturę handlu w Polsce i kierunek jego rozwoju.

- Zaprojektowane przez pomysłodawców mechanizmy ewentualnego nowego podatku według naszej analizy zrealizują tylko jeden z deklarowanych celów jego wdrażania – cel fiskalny. Nowy podatek może wygenerować ok 3,5 miliarda złotych wpływów do budżetu, z czego lwią część wniosą sieci spożywcze, stąd pomysłodawcy wprost mówią o „podatku od supermarketów”, choć formalnie podatek ma objąć cały fizyczny handel detaliczny - wyjaśnia Marek Zdziecha, partner firmy doradczej OC&C.

Według eksperta OC&C pozostałe spodziewane skutki stoją w sprzeczności z deklarowanymi celami – wspierania polskich przedsiębiorców oraz zmniejszania asymetrii skali pomiędzy „małymi” i „dużymi.

Zdaniem Marka Zdziecha handel obciążony projektowanym podatkiem obejmie zarówno sieci międzynarodowe jak i znaczącą grupę polskich przedsiębiorców. Co istotne podatek będą płacić sieci o wielomiliardowych obrotach i podmioty nieprzekraczające miliarda złotych obrotów. Jednocześnie nieobjęte podatkiem zostałyby potężne grupy kapitałowe konsolidujące polskich handel czy też największa sieć detaliczna w Polsce, a do grupy podatkowej trafią podmioty, którym podatek skonsumuje całość wolnych przepływów pieniężnych.

- Pomysłodawcy nowego podatku zdają się w ograniczonym stopniu rozumieć kluczowe trendy i zjawiska dziejące się w polskim handlu, przez co też chyba nie doceniają długoterminowych skutków, jakie wprowadzenie projektowanego podatku może przynieść dla polskiego handlu - uważa ekspert OC&C.

W opinii Marka Zdziecha obarczenie sklepów wielkopowierzchniowych nowym podatkiem wzmocni zaangażowanie sieci międzynarodowych w rozwój sklepu małoformatowych, w centrach miast, czyli zjawisko, które się już rozpoczęło, a którego jak się wydaje pomysłodawcy nie są zwolennikiem.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 743) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH