Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Podwyżka VAT-u może negatywnie odbić się na relacjach producentów z sieciami handlowymi, a także zyskach firm

  • Autor: Monika Skocz, aplikant radcowski, konsultant w Kuczek-Maruta Kancelarii Radców Prawnych
  • Data: 17-08-2010, 17:06
Podwyżka VAT-u może negatywnie odbić się na relacjach producentów z sieciami handlowymi, a także zyskach firm

Podwyżka podatku VAT na żywność nieprzetworzoną z 3 do 5 proc. może okazać się całkiem istotnym problemem dla dostawców, którzy w długoterminowych umowach dotyczących towarów objętych podwyżką nie zagwarantowali sobie możliwości dostosowania wysokości ceny brutto towarów do zmieniających się stawek VAT.

W 2011 roku ma wzrosnąć stawka podatku VAT na żywność nieprzetworzoną (np. niektóre owoce czy warzywa). Taki jest skutek wygaśnięcia regulacji unijnych zezwalających Polsce na utrzymanie obniżonej stawki VAT na niektóre towary i usługi. W 2007 roku UE przedłużyła okres przejściowy, w czasie którego było to możliwe (Traktat Akcesyjny gwarantował nam taką możliwość tylko do końca kwietnia 2008 roku), ale od 2011 roku ze stawką 3 proc. trzeba się będzie definitywnie pożegnać. Podwyższenie VAT na żywność nieprzetworzoną zostało już zresztą ogłoszone na początku sierpnia jako jedno z założeń Wieloletniego Planu Finansowego Rządu.

Wspomniana zmiana dotknie w pierwszym rzędzie portfeli konsumentów, którzy zapłacą wyższą stawkę VAT w cenie nabywanych produktów. Finansowe skutki podwyżki mogą jednak odczuć również przedsiębiorcy, którzy na podstawie długoterminowych umów dostarczają nieprzetworzone produkty żywnościowe do sklepów lub hurtowni.

Problemy będą mieć dostawcy, którzy ustalali cenę swojego towaru w kwocie brutto lub w ogóle nie wskazywali, czy cena wynikająca z umowy zawiera należny podatek. W pierwszym przypadku ich odbiorców w ogóle nie będzie interesowała aktualna stawka podatkowa - zapłacą po prostu dostawcom cenę wynikającą z umowy. W drugim przypadku skutek będzie ten sam, gdyż zadziała ustawa o cenach, z której wynika że cena podana w umowie zawiera podatek VAT, jeżeli jest on należny.

Nie uratuje również dostawcy określenie ceny poprzez wskazanie kwoty netto i 3 proc. stawki VAT. Jeżeli umowa nie przewiduje możliwości zmiany wskazanej w umowie stawki podatku, to odbiorca nadal będzie płacił dostawcy tę samą kwotę, podczas gdy dostawca do urzędu skarbowego będzie musiał przelewać 5 proc. podatku (zamiast dotychczasowych 3 proc.).

Jeżeli zatem w umowie zapisano, że „cena wynosi 10.300 zł brutto", że „odbiorca zapłaci dostawcy 10,3 tys. zł tytułem ceny za dostarczane produkty" lub że „cena wynosi 10 tys. zł + 3 proc. VAT", to odbiorca zapłaci dostawcy tyle samo (tj. 10,3 tys. zł) także po podniesieniu VAT. Z tej kwoty po podwyżce podatku dostawca będzie musiał przelać do urzędu skarbowego 490,48 zł, a zatem jego zysk będzie mniejszy o prawie 200 zł. Przy niskich marżach handlowych charakterystycznych dla rynku żywności, ta mała zmiana może istotnie odbić się na wysokości oczekiwanych przez dostawcę zysków.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.