REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Pogarsza się kondycja zakupowa gospodarstw domowych

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 19-02-2013, 14:45
Pogarsza się kondycja zakupowa gospodarstw domowych
Spadkowy trend Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK w ostatnich kilku kwartałach może zapowiadać załamania sprzedaży w pierwszej połowie obecnego roku

Analiza przebiegu zmian Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK w ostatnich czterech kwartałach 2012 roku ilustruje istotne pogorszenie kondycji zakupowej polskich gospodarstw domowych.

REKLAMA

Wskaźnik powstaje na podstawie analizy wielkości i wartości zakupów dóbr szybkorotujących (FMCG) przez polskie gospodarstwa domowe.

- Porównując wartość zakupów kategorii FMCG w czwartym kwartale 2012 roku do wartości zakupów w analogicznym okresie 2011 roku, nadal obserwowana jest dodatnia dynamika i wzrost wartości zakupów (o 0,5 punktu proc.). W tym samym okresie obserwowana jest jednak ujemna dynamika w obrębie wolumenu zakupów i spadek tej składowej o 2,1 punktu proc. Obydwa powyższe parametry są składowymi Wskaźnika Wyborów Konsumenckich GfK - ocenia firma.

- Na podstawie szacunków analityków instytutu GfK, porównując kierunek i wzajemne proporcje zmian wartości powyższych składowych wskaźnika, należy stwierdzić, iż w czwartym kwartale 2012 roku na rynku dóbr FMCG mieliśmy do czynienia z pogłębiającym się scenariuszem przebudowy portfela polskich gospodarstw domowych ( wolumen zakupów spada, ale ich wartość rośnie). Obserwowany proces spowodowany był z jednej strony jeszcze dodatnim, ale stale malejącym popytem na towary ze strony kupujących, z drugiej strony ich zwiększoną skłonnością do poszukiwania ofert jakościowo lepszych, kosztem ich ilości. Innymi słowy Polacy w ostatnim kwartale 2012 byli skłonni kupować mniej niż rok temu, a sięgać po produkty droższe - komentuje Gfk.

Równocześnie na uwagę zasługuje obserwowany na przestrzeni poprzednich kwartałów 2012 (Q1, Q2, Q3 2012), pogłębiający się spadkowy trend wskaźnika, który może okazać się zwiastunem załamania sprzedaży w pierwszej połowie obecnego roku.

- Analizując zakupy Polaków w kategoriach FMCG, jeszcze w dwóch pierwszych kwartałach 2012 roku mieliśmy do czynienia ze scenariuszami konsumpcjonizmu, czyli z sytuacją, w której zarówno wolumen zakupów, jak i ich wartość rosną, przy czym wolumen rośnie wolniej, niż wartość. Jednak już wówczas można było obserwować malejącą dynamikę tego zjawiska. W kolejnym, 3 kwartale, mieliśmy już do czynienia z częściowym odwróceniem dynamiki i spadkami - nadal spadającą, ale jeszcze dodatnią dynamiką wartości zakupów, natomiast już z ujemną dynamiką w zakresie ilości (wolumenu) zakupów. Był to początek realizacji scenariusza przebudowy portfela zakupowego Polaków, którego kontynuacja obserwowana jest w wynikach czwartego kwartału 2012 - analizuje firma badawcza.

Przeczytaj także:

Tegoroczny potencjał zakupowy polskich konsumentów wyniesie 220 mld euro

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (22 870) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH