Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy chcą wiedzieć, czy pieniądze wydawane w sklepach zostają w kraju

  • Autor: PAP
  • Data: 11-11-2017, 10:06

Polscy konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć co się dzieje z pieniędzmi, które zostawiają w sklepach. Czy zostają one w kraju, czy wypływają za granicę - mówi dr Joanna Szalacha-Jarmużek z Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu.

Choć najważniejszym kryterium, jakim kierują się polscy konsumenci przy wyborze produktów codziennego użytku są cena (81 proc. wskazań) i jakość (76 proc. wskazań), to coraz większą rolę odgrywa patriotyzm gospodarczy. Obecnie niemal dla połowy Polaków ważne jest rodzime pochodzenie produktu - wynika z badania CBOS z początku listopada. Przez ponad rok grupa respondentów kierujących się tym kryterium w codziennych zakupach znacznie się zwiększyła (o 13 punktów procentowych).

Jak powiedziała Szalacha-Jarmużek, w gospodarce wolnorynkowej korelacja ceny i jakości jest mechanizmem naturalnym, którym kierują się konsumenci. "Teraz okazuje się, że doszedł trzeci element, który jest powiązany ze światem wartości; z postrzeganiem produktów, które nabywamy w szerszym kontekście społecznym" - podkreśliła.

W jej opinii wyniki badania CBOS świadczą o tym, że w Polsce rośnie grupa świadomych konsumentów, którzy są coraz bardziej zainteresowani tym, co dzieje się z ich pieniędzmi, dokąd one trafiają.

Jak dodaje ekspertka, przez prawie trzydzieści lat transformacji polscy konsumenci bardzo wiele się nauczyli. "Również tego, że zagraniczne korporacje nie zawsze mają na celu dobro konsumenta, że często stosują techniki nie fair". Jako przykład takich działań podaje kwestię podwójnych standardów dotyczących jakości produktów - te przeznaczane na rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej są gorszej jakości niże te na rynki krajów starej UE.

"Po drugie, w miarę jak stajemy się społeczeństwem coraz bardziej zamożnym, mamy też tendencję do szukania nowości, nowej ekspresji - również w konsumpcji. Siłą rzeczy następuje więc zwrot w kierunku tego co krajowe, lokalne. To jest też kwestia pewnej mody oraz tego, że konsumenci porównują produkty i dochodzą do wniosku, że te nasze są lepsze, czy równie dobre jak zagraniczne, a kupując je przy okazji możemy zrobić coś dobrego dla wspólnoty, z którą się identyfikujemy" - wyjaśnia ekspertka.

Jako dowód na przywiązanie Polaków do rodzimych marek Szalacha-Jarmużek podaje przykłady dyskontów, w tym Lidla i Biedronki, które w swojej strategii marketingowej odwołują się - choć zdarza się, że nie bez manipulacji - do lokalności i polskości swojej oferty.

Jak zauważa, z ubiegłorocznych badań IPSOS wynika, że oprócz żywności coraz bardziej wzrasta popularność wśród naszych konsumentów polskich kosmetyków, mebli, a także usług finansowych.

Jej zdaniem, przywiązanie do polskich produktów to naturalny trend związany z rozwojem gospodarki i świadomości konsumenckiej. "W optymistycznym wariancie może dojdziemy do takiej sytuacji jak w Niemczech, gdzie patriotyzm ekonomiczny jest bardzo silny, tam marka Made in Germany wygrywa. Taka postawa uderza w działające na niemieckim rynku polskie firmy, które są zmuszone wykupować miejscowe przedsiębiorstwa, by pod ich marką sprzedawać wyprodukowane w Polsce towary. Niemcy nie chcą bowiem kupować polskich wędlin, nabiału czy mebli. Kupują je, ale pod marką niemiecką - dodaje ekspertka.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Ryszard 13-11-2017, 16:32:
Cieszę się, że moi poprzednicy we wpisach kupują polskie produkty, bo twierdzą, że dla nich liczy się jakość. Co się tyczy Wedla, to odpowiedź jest prosta. Jest to produkt japoński, aczkolwiek wyprodukowany w Polsce, być może z belgijskiej czekolady, być może z polskiego cukru, na jakichś maszynach (raczej nie polskiej produkcji), przy udziale polskich pracowników stojących przy tych maszynach. Produkt jednak jest japoński. Polska z tego dostaje tyle, że jest podatek i pensja pracowników. Z tego może utrzymać się rodzina pracownika i jest jakiś tam budżet państwa. Ale nie wzrośnie zamożność Polaków, bo zamożność wzrasta tylko z zysku, a zysk zawsze otrzymuje właściciel, w tym wypadku obywatele Japonii. Dlatego ważna jest własność, z punktu widzenia równomiernego wzrostu zamożności, najlepiej własność spółdzielcza lub spółek pracowniczych. Ważne jest oczywiście, co osoby realizujące zysk potem z nim robią. Jeśli przeznaczają na zakupy w polskich firmach, zwiększają zamożność innych Polaków. Jeśli kupują z próżności Lamborgini, albo po prostu wolą zagraniczne niż polskie, są hipokrytami i naciągaczami i w tym punkcie się zgadzam z attiu.
  • aga 13-11-2017, 10:05:
W czasach, kiedy wiele firm zostało sprzedanych kapitałowi zagranicznemu żaden "zwykły Kowalski" je jest w stanie określi czy produkt, który trzyma w ręce jest polski czy nie. Przykład pierwszy z brzegu - Wedel. Poza tym jeśli coś jest produkowane z naszych materiałów i w Polsce ale właściciel jest zagraniczny to jest to produkt nasz czy nie? W końcu zapracowali na niego Polacy i dostali za to wynagrodzenie. Czy w dzisiejszych czasach ma sens takie stawianie sprawy jak rodzima marka? A w końcu co jest ważniejsze dla konsumenta, pochodzenie czy dobra jakość produktu? Dla mnie zdecydowanie jakość stoi na pierwszym miejscu.
  • attiu 11-11-2017, 18:35:
bzdury kasa polskich właścicieli powędruje za granice na dobra luksusowe . ważna jest jakość produktu, dobra oferta sklepu a nie pochodzenia bo ze wspierania polaka zwykły polak figę ma

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 520) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH