REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polacy coraz częściej tankują w hipermarketach

  • wnp.pl
  • Autor: Marcin Szczepański, wnp.pl
  • Data: 01-03-2012, 14:23
Polacy coraz częściej tankują w hipermarketach
Statystyki mówią, że stacja przy markecie sprzedaje średnio 7 mln litrów paliwa rocznie. To dwa razy więcej niż stacja typowa. Fot. PTWP

Zeszłoroczne podwyżki cen paliw nie pozostają bez wpływu na nawyki polskich kierowców - jeżdżą oni wyraźnie mnie niż przed rokiem i znacznie częściej tankują tam, gdzie w danym momencie jest najtaniej. Najwięcej zyskują na tym sieci hipermarketowe.

REKLAMA

Według danych ING, z powodu rosnących cen paliw, 58 proc. kierowców jeżdżących prywatnymi samochodami w okresie ostatnich 12 miesięcy ograniczyło jazdę samochodem. Co dwudziesty (5 proc.) przesiadł się na komunikację miejską, a tylko co trzeci (36 proc.) nie zareagował na wzrost cen paliw i zamierza jeździć samochodem tak długo jak będzie go na to stać.

Ta ostatnia grupa również reaguje na to, co dzieje się z cenami na stacjach. Według najnowszych danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego w zeszłym roku znacząco wzrósł udział rynkowy stacji zlokalizowanych przy super- i hipermarketach. Na koniec 2010 roku stacje te odpowiadały za 4,2 proc. całości sprzedaży paliw w Polsce (benzyn, oleju napędowego i LPG). W 2011 roku było to już nieco ponad 5 proc. Oznacza to więc, że w tym kryzysowym roku stacje przymarketowe zwiększyły swoją sprzedaż aż o jedną piątą.

Zakładając, że zeszłoroczna konsumpcja tych trzech gatunków paliw wyniosła około 20 mln ton to wielkość sprzedaży na stacjach marketowych wyniosła około miliona ton paliw. Biorąc z kolei pod uwagę liczbę stacji przymarketowych w Polsce (było ich na koniec roku 155) uzyskamy roczny wolumen sprzedaży na jedną stację rzędu sporo ponad 7 mln litrów. Tymczasem przeciętna stacja paliw w Polsce sprzedaje rocznie około 3,5 mln litrów paliw.

To też tłumaczy dlaczego na stacjach przy dużych sklepach można zatankować tak tanio. Przy tego rzędu wolumenach sieci handlowe mogą bowiem liczyć na znaczące upusty przy zakupie paliw od producentów. Sprawa ta była wielokrotnie podnoszona przez zrzeszenia stacyjników niezależnych , którzy argumentowali, że taniej mogą kupić paliwo na stacji przymarketowej niż u hurtownika.

Do tego dochodzi jeszcze "specyficzna" polityka marżowa sieci handlowych. Trzeba bowiem pamiętać, że to nie paliwo jest ich głównym towarem. W stosunku do przychodów ze sprzedaży sklepowej stanowi ono niewielki procent utargu. Menedżerowie odpowiedzialni za stacje paliw w sieciach sklepowych nieoficjalnie przyznają, że paliwa są tylko elementem polityki marketingowej mającej zachęcić klienta do zrobienia zakupów w sklepie. - Marża jest tu sprawą drugorzędną i często z niej świadomie rezygnujemy - mówi nam jeden z nich.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Drab 01-03-2012, 22:11:
I czemu się dziwić skoro normalne stacje paliw mają ceny średnio o 25 groszy na litrze wyższe?

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (29 272) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH