REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polacy dyskryminowani w zagranicznych sklepach

  • Autor: Metro
  • Data: 15-08-2008, 17:00

Skusiłeś się na tańszy telewizor w zagranicznym sklepie? Uważaj! Serwisy gwarancyjne w Polsce nie chcą przyjmować do naprawy sprzętu kupionego za granicą. Takiego problemu nie mają np. Brytyjczycy - pisze dziennik Metro.

REKLAMA

Nowoczesny telewizor marki Toshiba: jeśli został kupiony np. w sieciowym hipermarkecie w Niemczech, to polski serwis gwarancyjny nie zechce go naprawiać. Maciej kilka miesięcy porównywał ceny i modele telewizorów, Odpowiedni model Toshiby - tańszy o kilkadziesiąt procent niż w Polsce - znalazł w Niemczech. Zrezygnował z okazji, kiedy okazało się, że w razie awarii polski serwis Toshiby mu nie pomoże - sprzęt będzie musiał odsyłać tam, gdzie go kupił. Ale ten sam sklep udziela gwarancji np. klientom w Wielkiej Brytanii.

Podobnych sytuacji jest więcej. Krzysztof skusił się na odtwarzacz MP3 marki Philips w sklepie Saturn w węgierskim Budapeszcie. Do sprzętu dołączona była karta informacyjna z kontaktem do firmy w Polsce. Ale ekspedientka uprzedziła, że z gwarancją w kraju mogą być problemy. I rzeczywiście. Pracownicy autoryzowanych serwisów w Warszawie sami nie byli pewni - przyjąć sprzęt czy nie. Widząc gwarancję tylko w trzech językach: czeskim, słowackim i węgierskim, odsyłali do serwisu w tych krajach.

Dlaczego tak się dzieje? Zgodnie z prawem tylko producent decyduje, jaką i w jakim kraju daje gwarancję na ten sam sprzęt. Niestety. Żadna z firm, które poprosiliśmy o wyjaśnienia, nie odpowiedziała na nasze pytania.

- To już sprawa koncernu, w jaki sposób traktuje klientów. Ma do tego prawo - przyznaje Elżbieta Seredyńska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. - Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli produkt nie ma polskiej gwarancji, to istnieje jeszcze odpowiedzialność sprzedawcy - przypomina.

Na czym ona polega? - Od 2003 roku polskie przepisy dostosowano do unijnych i uchwalono ustawę o szczególnych warunkach umowy konsumenckiej - wyjaśnia Aleksandra Frączek z Federacji Konsumentów. - Na jej podstawie możemy zwrócić towar sprzedawcy, jeśli stwierdzimy jego niezgodność z umową, czyli np. nie działa, nie ma instrukcji obsługi, ma inne wady, które nie powstały na skutek uszkodzeń mechanicznych czy niewłaściwego użytkowania - dodaje. Jak postępować w takim przypadku? - Po pierwsze, skontaktować się ze sklepem i zapytać, w jaki sposób odesłać sprzęt. Po drugie, napisać reklamację w języku kraju, w którym go kupiliśmy, opisać wadę i wysłać towar. Jeśli w ciągu 14 dni sprzedawca nie ustosunkuje się do naszej reklamacji, uznaje się, że została przyjęta. Możemy wówczas domagać się naprawy lub wymiany sprzętu na nowy albo zwrotu pieniędzy.

Na pocieszenie pozostaje to, że niektóre koncerny już udzielają gwarancji na towar zakupiony za granicą. Nokia honoruje gwarancję na swoje produkty w całej Unii Europejskiej a nawet poza nią. Na podobny krok zdecydował się np. Nikon. Dziś firma traktuje swoich klientów równo, np. Wielkiej Brytanii i w Polsce można serwisować aparaty niezależnie od kraju ich zakupu. Podobnie robią niektórzy producenci samochodów - najpopularniejsze w Polsce volkswageny czy audi są serwisowane w Polsce, nawet gdy mają niemiecką gwarancję.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH