Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy mniej wydają na codzienne zakupy. Nadchodzi recesja

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 01-12-2012, 09:34
Polacy mniej wydają na codzienne zakupy. Nadchodzi recesja
Polacy ograniczają konsumpcję

Jak czytamy w Rzeczpospolitej, spadły wydatki konsumpcyjne Polaków, co przełoży się na stagnację gospodarczą.

Jak mówi cytowany przez gazetę Wiktor Wojciechowski z Invest-Banku, przede wszystkim Polacy zaczeli oszczędzać i zaciągać mniej kredytów konsumpcyjnych. Tylko w okresie lipiec-wrzesień zaciągnięto o niemal 5 proc. mniej kredytów konsumpcyjnych niż w tym samym czasie rok temu. Natomiast Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z PKPP Lewiatan zwraca uwagę, że Polacy wystraszyli się kryzysu i ograniczyli wydatki. Podkreśla, że 60 proc. wzrostu PKB tworzone jest właśnie przez konsumpcję. To spowodowało spadek wzrostu PKB.

Nie widzę niczego, co obecne mogłoby proces spadku dynamiki PKB zatrzymać. Na koniec roku będziemy mieć do czynienia z zerowym wzrostem PKB - mówi Witold Orłowski, członek Rady Gospodarczej przy Premierze. Gdyby tak się stało, w całym roku wzrost PKB spowolni poniżej 2 proc. Czy negatywne wieści z gospodarki skłonią władze monetarne do głębszych cięć stóp procentowych? Ekonomiści są zdania, że Rada Polityki Pieniężnej wciąż będzie działać ostrożnie - czytamy w Rzeczpospolitej.

Maciej Reluga z BZ WBK szacuje, że wzrost w IV kw. będzie wynosił nie więcej niż 0,5 proc., a na początku przyszłego roku może być jeszcze niżej. Pytanie o ryzyko recesji jest zasadne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • xenia 04-12-2012, 17:12:
skoro starsi pamiętają stan wojenny a młodzi pieką własny chleb to tylko się cieszyć, a banki niech sobie narzekają na spadek kredytów - lepiej biedniej a zdrowiej
  • Maro 03-12-2012, 10:42:
Święte słowa Franek zgadzam się z twoją refleksją na temat konsumpcji. Przemysł spożywczy ma konsumenta za idiotę ale się myli. Śmiecie które usiłują sprzedać ludziom nie idą. Powodem może być wyższa świadomość szczególnie młodych konsumentów a to właśnie ci mają pieniądze i najwięcej kupują. Klienci zaczęli głosować portfelem. Jak mawiał klasyk -"produkty spożywcze ale nie do jedzenia" Naród się uczy.
  • Franek 3 01-12-2012, 10:32:
Polacy przejrzeli też jakim szajsem karmi nas przemysł chemiczno-spożywczy i masowo przechodzą na samozaopatrzenie i wyrób włsnych wyrobów. A to zaczyna ograniczać sprzedaż rejestrowaną żywności, ponieważ samozaopatrzenie nie wchodzi do statystyk. Znam rodziny które w wielkim mieście pieką własny chleb z mąki kupowanej w młynie gospodarczym, robią kiełbasę własną i inne wyroby mięsne, o sokach i powidłach nie wspominając. Ich żywnościowe zakupy w sklepach spadły o połowę.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.