Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy nie są świadomymi konsumentami. Nie potrafią czytać etykiet

  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 21-09-2013, 09:23
Polacy nie są świadomymi konsumentami. Nie potrafią czytać etykiet
Tylko co trzeci Polak sprawdza na etykiecie datę przydatności do spożycia

W kategorii "świadomy konsument" Polacy wypadają słabo. Nie czytają etykiet, a jeśli nawet zdarzy im się rzucić na nie okiem, nie rozumieją przeczytanych informacji. Nie wiedzą, na co zwracać uwagę i jak wybierać wartościowe produkty - pisze "Gazeta Wyborcza".

Tylko co trzeci Polak sprawdza na etykiecie datę przydatności do spożycia - wynika z danych Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie. Nie zwracamy też uwagi na wartość energetyczną produktów, nie umiemy czytać tabel GDA (ang. Guideline Daily Amounts), zawierających informacje o procentowej zawartości wybranych składników odżywczych i ich wartości kalorycznej. Na zawartość soli w jedzeniu zwraca uwagę tylko co dziesiąty z nas, a prawie 36 proc. Polaków nie odróżnia niezdrowych nasyconych tłuszczów od polecanych przez dietetyków nienasyconych tłuszczów zawartych np. w rybach.

- Żyjemy coraz szybciej i niestety nie sprzyja to refleksji na temat zdrowia naszego i naszych bliskich. Podczas zakupów w super- i hipermarketach wielu z nas wybiera produkty spożywcze, zwracając uwagę jedynie na ich cenę czy atrakcyjne opakowanie. Nie koncentrujemy się na informacjach, które zawierają etykiety, a jeśli nawet na nie spojrzymy - często mamy problem z ich interpretacją - mówi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia, komentując akcję "Czytamy etykiety", zorganizowaną przez Instytut w ramach projektu edukacyjnego "Zachowaj równowagę".

Badanie przeprowadzone przez firmę ARC Rynek i Opinia dla Nestlé wykazało, że najsłabiej wypadają mieszkańcy Polski południowo-zachodniej - tu etykiety czyta tylko 16,4 proc. konsumentów; najlepiej ci ze wschodu - 24,8 proc. mieszkańców tych rejonów sprawdza informacje na opakowaniu. Jak wynika z badania, większe znaczenie ma dla nas cena produktu niż jego skład: podczas zakupów cena jest głównym kryterium wyboru dla prawie 43 proc. z nas. Ważniejszy od składu jest dla nas nawet wygląd opakowania, specjaliści przestrzegają jednak: to droga donikąd. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Maria 23-09-2013, 12:29:
Mnie wystarczy wiedzieć kto jest producentem i do kiedy ważne. Te wszystkie szczegóły to chyba wymyślają urzędnicy z sanepidu i innych kontroli aby wykazywać się że są potrzebni i za coś biorą pieniądze.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 433) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH