Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy odchodzą od przekonania, że wszystko co zagraniczne jest lepsze

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 24-08-2016, 15:52
Polacy odchodzą od przekonania, że wszystko co zagraniczne jest lepsze
fot. shutterstock

- Do niedawna panował u nas stereotyp „chemii z Niemiec”, a więc przekonanie, że wszystko co zagraniczne jest lepsze jakościowo. Natomiast obecnie marki wracają do podkreślania swojej polskości - mówi w rozmowie z Portalem Spożywczym Piotr Trudnowski, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego i jeden z twórców aplikacji "Pola".

Jak wskazuje Piotr Trudnowski wiele znanych i polsko brzmiących marek żywności znajduje się w rękach zagranicznych koncernów, co często wprowadza konsumentów w błąd.

- Jako przykłady można wskazać Wedel, Prince-Polo, Żywiec-Zdrój czy Winiary. Warto jednak pamiętać, że wspomniane zjawisko działa też w drugą stronę. Niektórzy nie wiedzą, że Gino Rossi, Reserved czy Sante to polskie marki. Co ciekawe, w sklepach możemy kupić stuprocentowo polskie produkty kojarzone z zagraniczną, np. włoską kuchnią, na przykład gnocchi i pesto. Okazuje się, że nawet w takim segmencie są prężnie działające polskie firmy, które walczą o ten rynek i w dodatku nie najgorzej sobie na nim radzą. Wiadomo, że jeżeli ktoś produkuje makaron to pewnie chciałby się kojarzyć z Włochami i w tym kierunku dobiera nazwę, co jest zrozumiałe - dodaje.

Jak mówi Trudnowski, pojawienie się na rynku aplikacji "Pola" wzbudziło dyskusję wśród producentów żywności.

- Docierają do nas przeważnie pozytywne opinie. Tak naprawdę nie mieliśmy żadnych negatywnych głosów czy pretensji. Wynikać to może z faktu, że przyjęta przez nas metodologia jest dość jasna. Jeśli ktoś zobaczy swój wynik i sprawdzi nasze kryteria to prawdopodobnie wyjdzie mu to samo. Być może były pojedyncze przypadki gdy ktoś polemizował z konkretnymi wskaźnikami, ale fundamentalnej krytyki ze strony firm pod hasłem „przecież to nie ma żadnego znaczenia nie słyszeliśmy - dodaje.

Zdaniem Trudnowskiego uświadamiając Polakom co kupują, "Pola" w pewien sposób popularyzuje też postawy świadomości konsumenckiej w obszarach, które ogólnie są dobre dla rynku.

- Wychodzimy z założenia, że bardziej świadomy konsument to bardziej świadomy obywatel, a także lepszy rynek - dodaje.

Od listopada 2015 roku do czerwca 2016 aplikację Pola pobrano ponad 275 tysięcy razy. Za jej pomocą użytkownicy zeskanowali już prawie 3,7 mln kodów. W bazie znajduje się już ok. tysiąca producentów. Aby skorzystać z aplikacji należy zeskanować kod kreskowy za pomocą urządzenia mobilnego.

Algorytm "Poli" ocenia dany produkt w skali od 0 do 100 na bazie informacji o tym, czy dany producent opiera się na polskim kapitale, prowadzi w Polsce produkcję, tworzy wykwalifikowane miejsca pracy oraz czy jest częścią zagranicznego koncernu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (10)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • cvbnm 05-09-2016, 13:47:
Z racji wykonywanego zawodu wizytuje dużo zakładów produkcyjnych. Po latach pracy zaobserwowałem ze polskie firmy mają 3x lepsze zakłady (linie produkcyjne) niż zachodnie. Linie nowoczesne z przed kliku lat dobrze zarzadzane i czyszczone...W zachodnich koncernach często linie sa zbudowane z starych urządzeń które najpierw przepracowały 20-30lat za granica, a kilka lat temu zostały przysłane do Polski i tu maja pracować kolejne 30lat.... Kupuje (jak to możliwe) wyłacznie produkty z Polski
  • Sara 30-08-2016, 11:09:
Fajnie, że takie polskie marki jak Sante mogę wspierać. Kupuje produkty tej firmy na bieżąco, a nawet nie byłam tego świadoma, że jest polska :)
  • Adam 27-08-2016, 07:14:
To już lepiej mogłeś napisać, że przestałeś kupować w Deichmann, u tych co "kochają buty". Faktem jest jednak, że sklep, o którym piszesz jest czysto polski i deklaruje, że sprzedaje tylko polskie buty. Ja ze swej strony mogę zasugerować przyjrzenie się różnym producentom butów z Łukowa (teren z tradycjami) np. Łukpol, czy Łukbut i inne. Sam mam półbuty z Łukpolu, choć kupione w sklepie casu.pl. Sieć sklepów też polska, choć nie sprzedaje wyłącznie polskich butów. Ale buty z Łukpolu, choć trudne w tym sklepie do wykrycia, bo sprzedawane pod marką własną casu, są "niezniszczalne", wygodne i ładne. Czego trzeba więcej. Chyba świadomości nas wszystkich.

Zobacz wszystkie komentarze (10)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH