Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy oszczędzają? Raczej racjonalizują wydatki

  • Autor: wyborcza.biz
  • Data: 01-09-2011, 20:58
Polacy oszczędzają? Raczej racjonalizują wydatki

Polacy coraz rzadziej chodzą do centrów handlowych, a częściej do dyskontów. I nie dają sobie wcisnąć byle czego. Polacy narzekają na kryzys, ale nadal mamy wzrost konsumpcji - pisze wyborcza.biz.

W lipcu sprzedaż detaliczna według GUS wzrosła o 8,2 proc. To mniej od oczekiwań analityków. Po uwzględnieniu rocznego wzrostu cen sprzedaż była realnie większa o 4,2 proc. To najgorszy wynik od stycznia, ale widać, że Polacy nadal kupują. Tyle że inaczej.

Piotr Haman, specjalista od sprzedaży z firmy Cursor SA, Outsourcing Experts SA twierdzi, że jesteśmy w trakcie zmiany struktury zakupów przez konsumentów - w ciągu ostatnich dwóch lat ludzie nauczyli się oglądać pieniądze. Czekają na okazje, kupują coraz bardziej świadomie, zaczynają rozumieć co to jest dobry towar. Nie dają sobie wcisnąć byle czego. Jest to bardziej racjonalizacja wydatków niż oszczędzanie.

Klienci zdaniem Hamana się przenoszą. Z małych rodzinnych sklepików do większych typu Biedronka, która powstała niemal w każdej gminie. I z kiepskich centrów handlowych do dobrych.

Biedronka w pierwszym półroczu osiągnęła przychody w wysokości 11,2 mld. zł - wzrost o 26,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Klientów jest w niej więcej o10 proc. niż rok temu. Wydają też więcej (o 6 proc.).

Słabsze wyniki mają centra handlowe. Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) monitorującej obroty w ponad 70 tego typu obiektach wynika, że w pierwszym kwartale obroty sklepów w centrach spadły w zależności od branży od kilku do kilkunastu procent. Drugi kwartał zaczął się niby lepiej, ale to efekt tzw. niskiej bazy - w ub.r. sklepy były zamknięte podczas żałoby narodowej. Centra spodziewały się jednak dużo większych obrotów. W maju sytuacja wróciła do normy, czyli sprzedaż znów stanęła. A w czerwcu zmniejszyła się o 2 proc.

W sumie w pierwszym półroczu obroty centrów wzrosły - ale czysto symbolicznie - o 1 proc. Powód? Połowa wyników centrów handlowych jest uzależniona od sprzedaży ubrań, która stoi w miejscu. Sprzedaż AGD i RTV spada, a usługi sprzedają się gorzej niż przed rokiem i to o 10 proc. Rośnie natomiast kategoria zdrowie i uroda oraz tzw. food courty - miejsca w centrach handlowych gdzie klienci mogą zjeść.

Kłopotów z klientami nie mają tylko centra handlowe typu prime, czyli obiekty typu warszawskie Złote Tarasy czy Galeria Mokotów albo łódzka Manufaktura. Zdaniem Radosława Knapa z PRCH, widać, że konkurencja w handlu rośnie. Widać też sporą rotację najemców w centrach, czego wcześniej nie było. Trwa bitwa cenowa między sklepami.

Jego zdaniem cześć sieci tego nie wytrzymuje. Kryzys mocno dotknął choćby branżę tekstylną. Zresztą obniżyły się łączne marże w całym handlu. - Przy dobrach szybkozbywalnych (FMCG), a więc artykułach spożywczych, kosmetykach i chemii gospodarczej spadły w ciągu ostatnich dwóch lat o co najmniej 10 pkt proc. - mówi Haman, cytowany pzrze serwis wyborcza.biz.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 973) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH