Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy planują wzrost wydatków świątecznych o 4 proc., choć przewidują pogorszenie sytuacji gospodarczej

  • Autor: www.portalspozywczy.pl, PB
  • Data: 08-11-2011, 14:37
Polacy planują wzrost wydatków świątecznych o 4 proc., choć przewidują pogorszenie sytuacji gospodarczej

Polacy wydadzą w tym roku na święta Bożego Narodzenia ok. 463 euro na jedną rodzinę, czyli o 4 proc. więcej niż rok temu - wynika z badania „Zakupy świąteczne 2011" przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Tymczasem średnio w krajach Europy, w których przeprowadzono badanie, planowany jest spadek wydatków o 0,51 proc.

W sumie, Europejczycy wydadzą w tym roku na zakupy przedświąteczne średnio 587 euro. Najwięcej wydadzą Francuzi - 606 euro, a najmniej Grecy - 319 euro.

Wśród najbardziej pożądanych prezentów pozostają kosmetyki i perfumy, jednak coraz częściej chcielibyśmy otrzymać gotówkę. Dużą popularnością będzie się cieszyć sprzedaż za pośrednictwem kanałów internetowych - przede wszystkim w takich działach jak media i elektronika.

Deloitte zwraca uwagę, że w większości krajów europejskich przeważają konsumenci, którzy przewidują pogorszenie lub brak zmian w sytuacji gospodarczej. W 2010 roku jeden na czterech Europejczyków oczekiwał polepszenia, obecnie tylko 1/10 respondentów spodziewa się poprawy sytuacji w nadchodzącym roku. Wśród największych pesymistów znajdują się Grecy, Włosi i Francuzi a także Hiszpanie i Portugalczycy.

Nastroje polskich konsumentów także nie są optymistyczne, jednak na tle Europy wypadamy dobrze - tylko 35 proc. rodaków przewiduje recesję, a 13 proc. wierzy, że nastąpi poprawa sytuacji ekonomicznej.

Aby sfinansować tegoroczne zakupy świąteczne, polscy konsumenci planują korzystać z oszczędności (75 proc.), płacić kartą kredytową (23 proc.) oraz pożyczać pieniądze od rodziny i znajomych (8 proc.). Najrzadziej zdecydują się na zaciągnięcie pożyczki w banku. W Europie, konsumenci deklarują korzystanie z karty kredytowej, wykorzystywanie punktów lojalnościowych oraz korzystanie z oszczędności.

Polacy wydadzą na prezenty równowartość 230 euro, na żywność 140 euro, zaś na wydatki na spędzanie czasu z bliskimi - 93 euro.

- Z badania wynika, że 41 proc. badanych w Polsce nie będzie kierować się ceną przy wyborze upominków - to znacznie lepszy wynik niż średnia dla Europy, w której tylko 30 proc. respondentów deklaruje taką postawę. Mniejszy, w zestawieniu z innymi, jest odsetek Polaków, którzy zamierzają kupować na wyprzedażach - 45 proc. w porównaniu do 65 proc. ogółu respondentów na kontynencie - mówi Magdalena Jończak, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.

Ponadto, badanie wykazało, iż polscy konsumenci relatywnie często wykorzystują internetowe kanały sprzedaży we wszystkich etapach procesu zakupowego tj. podczas wyszukiwania informacji o produkcie, porównywania oraz nabycia.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 381) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH