Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polacy są bardziej wymagający w stosunku do marek niż inni Europejczycy

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 12-06-2013, 12:02

Marki cenimy przede wszystkim za jakość produktów i usług, wiarygodność, a także zrozumienie potrzeb klienta - tak wynika z 13. edycji badania European Trusted Brands. Na poziom naszego zaufania wpływ ma także osobiste doświadczenie w kontaktach z ofertą marki. Podejmując decyzje zakupowe najczęściej kierujemy się rekomendacją znajomych lub rodziny.

Spośród kryteriów decydujących o tym, czy darzymy daną markę zaufaniem, najważniejsza dla Europejczyków okazała się wiarygodność. Aż 82% ankietowanych jest zdania, że dzięki niej marka może zyskać zaufanie konsumentów. Pogląd ten podziela 88% Polaków. Dla polskich ankietowanych istotniejsza jest jedynie jakość oferowanych produktów i usług (89%). W opinii Polaków na zaufanie do marki wpływ ma także osobiste doświadczenie w kontaktach z ofertą marki (87%), dbałość o klienta (86%) oraz zrozumienie jego potrzeb (85%). Najmniejszą wagę przykładamy zaś do tego, czy produkty lub usługi są lokalne (54%).

- Podobnie jak z ogólnie niższym poziomem zaufania do ludzi, instytucji i rynku, Polacy są też bardziej wymagający w stosunku do marek niż inni Europejczycy. Marki muszą spełniać wiele kryteriów, by zasłużyć na nasze zaufanie. Producenci i usługodawcy powinni w naszym kraju zwracać większą uwagę niż gdzie indziej na takie elementy jak innowacyjność, wizerunek, atrakcyjne ceny, a także konsekwentnie utrwalać znajomość marki wśród konsumentów oraz dbać o przejrzystą politykę firmy. - komentuje wyniki prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

Europejczycy zapytani o to, czym kierują się przy zakupie produktów lub usług, najczęściej wskazywali rekomendację znajomego lub członka rodziny - aż 74% ankietowanych uważa ten element za istotny w procesie decyzyjnym. Wybór Polaków odzwierciedla średnią europejską - 82% z nich jest zdania, że taka rekomendacja ma wpływ na ich decyzje zakupowe. Dla 77% Polaków ważnym wyznacznikiem jest to, czy marka wygrała w głosowaniu konsumentów. Aż 72% polskich ankietowanych rozważyłoby zakup marki, o której słyszeli wcześniej, ale nie mieli okazji spróbować, podczas gdy średnio w Europie zdecydowałaby się na to jedynie połowa ankietowanych.

- Jeśli chodzi o decyzje dotyczące zakupu, zasadnicze znaczenie w Polsce ma reklama szeptana i modelowanie - naśladowanie tego, co robią inni, zwłaszcza znajomi i członkowie rodziny. Liczy się również opinia wiarygodnych podmiotów, takich jak inni konsumenci czy eksperci. - komentuje wyniki prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH