Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polscy konsumenci negatywnie o stanie gospodarki i własnej sytuacji finansowej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 17-11-2015, 11:48
Polscy konsumenci negatywnie o stanie gospodarki i własnej sytuacji finansowej
Fot. Shutterstock

Prawie jedna czwarta Polaków lepiej ocenia swoją sytuację finansową w porównaniu do ubiegłego roku. 41 proc. respondentów wskazało, że ich sytuacja nie uległa zmianie. 36 deklaruje, że ich możliwości finansowe uległy pogorszeniu – wynika z raportu „Świąteczne wydatki Polaków – zakupy racjonalne czy impulsywne?” przygotowanego przez Deloitte.

Z raportu wynika, że optymizm Polaków dotyczący sytuacji gospodarczej jest wyraźniejszy niż w ubiegłym roku. Podobne nastroje panują w większości państw europejskich.

Co ciekawe tendencja zniżkowa jest obserwowana w Grecji, Rosji oraz RPA – w tych krajach nastroje konsumentów ulegają pogorszeniu.

Częściej pozytywną opinię na temat obecnej sytuacji gospodarczej swoich krajów, podobnie jak w ubiegłym roku, wyrażają konsumenci z krajów północnoeuropejskich – Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Danii. Obecnie do ich grona dołączyli Holendrzy oraz Słoweńcy.

Najbardziej negatywnie stan gospodarki oceniają konsumenci z Francji, Grecji, Rosji oraz RPA, jednak wśród Francuzów odnotowana została poprawa nastrojów w porównaniu do ubiegłego roku.

Inaczej Europejczycy oceniają sytuację gospodarczą swych krajów w przyszłości. Sytuacja gospodarcza jest oceniana zarówno negatywnie, jak i pozytywnie, jednak obserwowana jest ogólna poprawa nastrojów.

Jak podkreślają autorzy badania, większość konsumentów nadal negatywnie ocenia stan gospodarki, jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym wskaźnik różnicy jest pozytywny w większej liczbie państw, w których przeprowadzono analizy.

Polacy są podzieleni co do oceny przyszłej sytuacji gospodarczej krajów, jednak w porównaniu do roku ubiegłego u większości respondentów przeważa tendencja zniżkowa. Pomimo faktu, że większość polskich konsumentów w negatywny sposób ocenia sytuację gospodarczą, to jednak Polacy są większymi optymistami w odniesieniu do przyszłości, aniżeli obecnego stanu gospodarki. Wskaźnik pomiędzy odpowiedziami pozytywnymi i negatywnymi jest niższy w ocenie przyszłej sytuacji gospodarczej. 17 proc. respondentów pozytywnie ocenia obecny stan polskiej gospodarki, 36 proc. ma opinię neutralną, 44 proc. negatywną, a 3 proc. nie ma zdania. W odniesieniu do przyszłej sytuacji gospodarczej pozytywnie opinie wyraziło 14 proc. badanych, 31 proc. deklarowało, iż jest ona neutralna, a jedynie 32 proc. negatywna. 23 proc. badanych nie miało zdania.

Najgorzej na tym tle wypadają Grecy, wśród których obserwowany jest wyjątkowo niski wskaźnik. Oznacza to, że mają oni bardzo negatywną wizję przyszłości greckiej gospodarki. Są oni największymi pesymistami odnośnie obecnego i przyszłego stanu gospodarki spośród wszystkich badanych. Największymi optymistami są Słoweńcy, którzy byli badani po raz pierwszy.

Największy odsetek Polaków (32 proc.) deklaruje, że ich sytuacja finansowa nie zmieni się w porównaniu do roku poprzedniego. 22 proc. respondentów uważa, że ich sytuacja w roku 2016 ulegnie poprawie, 15 proc. przewiduje pogorszenie własnej sytuacji finansowej.

Z badania wynika, że początkowy optymizm Polaków dotyczący przyszłości nie przekłada się na rzeczywistość. W roku 2014 17 proc. konsumentów deklarowało, że w roku 2015 ich sytuacja się pogorszy. Tym czasem zgodnie z późniejszymi deklaracjami pogorszyła się ona w przypadku 36 proc. respondentów.

Badanie zostało przeprowadzone wśród 14065 respondentów w przedziale wiekowym 18-65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z trzynastu krajów europejskich – Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Włoch, Grecji, Słowenii, Niemiec, Belgi, Holandii, Danii, Polski oraz Rosji, a także z RPA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.