REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polska Izba Handlu donosi do UOKiK na działania producentów współpracujących z siecią Biedronka

  • Autor: pr/portalspozywczy.pl
  • Data: 30-08-2011, 15:05
Polska Izba Handlu donosi do UOKiK na działania producentów współpracujących z siecią Biedronka

Polska Izba Handlu sprawdza, czy producenci, poprzez swoje zachowania rynkowe, nie łamią ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Według Izby, zachodzi podejrzenie, że część z nich dostarcza niektóre ze swoich markowych produktów spożywczych o określonej gramaturze wyłącznie do sieci dyskontowej Biedronka. Jednocześnie odmawia ich sprzedaży innym podmiotom handlowym.

REKLAMA

Na podstawie informacji uzyskanych od firm handlowych na przełomie II i III kwartału 2011 Polska Izba Handlu ustaliła, iż ograniczenie to dotyczy blisko 100 markowych produktów, co najmniej kilkunastu znanych producentów

Składane przez członków Izby zamówienia na dostawę tych towarów nie były realizowane, ze wskazaniem na przeznaczenie niektórych gramatur markowych towarów wyłącznie dla Biedronki. Według PIH oznacza to zróżnicowanie w dostępności wprowadzanych towarów i ograniczenie konkurencyjności w zakresie asortymentu produktów kierowanych do konsumenta, sprzeczne z art. 6 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.

- Jeśli konsumenci mogą nabyć towar o danej gramaturze jedynie w sieci dyskontowej Biedronka, to podmioty handlu nowoczesnego z tradycjami są tym samym stawiane na gorszej pozycji. Ich klienci z jednej strony nie mogą skorzystać z oferty innych niż typowe gramatury, z drugiej - są mamieni pozornie lepszą ofertą Biedronki - teoretycznie płacą mniej za znane im markowe artykuły, ale często nie zdają obie sprawy, że to opakowania o innej niż typowa na rynku gramatura danego produktu - mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Według przedstawicieli Izby zjawisko to jest niepokojące ze względu na swoją skalę, i negatywnie oddziałuje na polski handel. Ponadto, obowiązująca zasada równości podmiotów występujących w obrocie gospodarczych oraz regulacje ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów uznają za zakazane porozumienia, których skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym.

W celu wyjaśnienia podstaw prawych opisanych powyżej zjawisk ynkowych, mających bezpośredni wpływ na kondycję finansową firm handlowych, Polska Izba Handlu, skierowała stosowny wniosek wraz z materiałami źródłowymi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Biedronka w ubiegłym roku sprzedała towary za ok. 20 mld zł. I stała się firmą numer cztery w kraju - po Orlenie, PGNiG i PGE. W przyszłym roku ma szansę zostać numerem dwa. Do końca tego roku ma być blisko 2 tys. Biedronek, do 2015 r. - aż 3 tys. 

KOMENTARZE: (11)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • tubylec 06-09-2011, 23:12:
Kilku myślących polaków niestety nie zatrzyma już tego co się dzieje .Jesteśmy podłym narodem,takie prostaki jak wojsew umią tylko zazdrościć bo ktoś ma samochód.Tacy sa polacy , jesteśmy poprostu chamskim,zazdrosnym bydłem nie umiejącym wspólnie tworzyć współpracować , umiemy tylko komuś dopieprzyć i się z tego cieszyć.Tak jest na dole wśród prostaków i u góry wśród rządzących.A kto na tym korzysta - napewno nie my bo my się niszczymy a inni umiejąc współpracowac tworzą swoje potęgi.Do wideł i do gnoju polacy!!!- do tego się nadajemy
  • Jaca 05-09-2011, 13:03:
oj wojsew wojsew - boli cie ten samochód sklepikarza - to ja cię informuję, że na 99% jest on w leasingu i trzeba go będzie jeszcze parę lat spłacać... a poza tym to nie jest limuzyna, tylko narzedzie pracy - czy ty jako majster też używasz jako narzędzi najtanszego chińskiego badziewia?
Co do twoich miesięcznych oszczędności - po Euro 2012 stopnieją do 100- 200 zet, bo biedrona zainwestuje w sport, oczywiście kosztem podwyżek cen - i całą tę konkurencję diabli wezmą, no zostanie jeszcze taka prawda, że jak splajtują małe sklepy, to pozostanie ci do jedzenia tylko te gównidło z biedrony
  • wojsew 31-08-2011, 19:30:
Możecie sobie Wszyscy gadać i pisać co chcecie . Odkąd Biedronka zawitała do mojego miasteczka ceny spadły , kilka sklepów narzeka ale żyje a ja jako Konsument jestem bardzo zadowoliny . Miesięczne oszczędzam ca 300 zł.
Wybór produktów coraz to większy i nie tylko z tzw. najniższej półki . A do Producenta i pozostałych .
To jest chore żeby każdy kto miał osiedlowy sklepik czy warzywniak zarabiał więcej niż mistrz na hali produkcyjnej.
Byle sklepik i od razu firmowy samochód że głowa boli.
Dobrze że jest Biedronka , płacącymi grosiki sprzedawcom , bez umów , bez paragonów itp.
Biedronka wreszcie wprowadziła konkurencję . Mam w nosie doświadczenia z innych krajów. Mam swój skromny portfel i nikomu do tego gdzie wydaje swoje ciężko zapracowane pieniądze. Dobrze że do małych miejscowości wkracza Biedronka.

Zobacz wszystkie komentarze (11)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 952) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH