Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polska Izba Makaronu do sieci handlowych: Apelujemy o umożliwienie renegocjacji kontraktów

  • Autor: pr/portalspozywczy.pl
  • Data: 03-09-2012, 14:27
Polska Izba Makaronu do sieci handlowych: Apelujemy o umożliwienie renegocjacji kontraktów

Polska Izba Makaronu, organizacja zrzeszająca producentów makaronu, wystąpiła do 20 największych, działających w Polsce sieci detalicznych i dystrybutorów z apelem „o zrozumienie i umożliwienie renegocjacji zawartych kontraktów z producentami makaronu". Inicjatywa ma związek z drastycznym wzrostem kosztów wytworzenia makaronu z jakim mamy do czynienia w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

„Głównym czynnikiem wpływającym na coraz niższą rentowność wręcz nieopłacalność produkcji makaronu, jest zauważalny wzrost cen zbóż na rynkach kontraktów terminowych, zmniejszająca się podaż pszenicy (wyczerpanie zapasów) i coraz gorsze prognozy zbiorów zbóż w 2012 roku na całym świecie, co z kolei pociąga za sobą stały skokowy wzrost cen mąki makaronowej proponowanej naszym producentom przez młyny krajowe i zagraniczne." - informuje w liście do sieci handlowych Marek Dąbrowski, wiceprezes zarządu Polskiej Izby Makaronu.

Jak informuje Marek Dąbrowski „wynika to z niekorzystnych warunków pogodowych, wymarznięcia dużych areałów pszenicy ozimej w Polsce oraz w ościennych krajach. Po doniesieniach o największej od 1956 roku suszy w USA, prognozy tegorocznych zbiorów w tym kraju zostały znacznie obniżone. Międzynarodowa Rada Zbożowa (IGC) przewiduje że tegoroczne zbiory będą niższe od ubiegłorocznych o około 10 proc."

„Koszty zakupu mąki z pszenicy zwyczajnej wzrosły od czerwca bieżącego roku o około 7-10 proc. Przewidywany jest wzrost cen o kolejne 10-20 proc. w miesiącu sierpniu i co najmniej ich utrzymanie w całym sezonie 2012/2013. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku mąki z pszenicy durum." - wyjaśnia wiceprezes PIM.

Jak dodaje „istotnymi czynnikami powodującymi wzrost kosztów produkcji makaronu są także dynamiczne podwyżki cen paliw, opakowań z folii polipropylenowej i polietylenowej wytwarzanej z surowców ropopochodnych, kartonów oraz bardzo duża podwyżka cen jaj."

„Biorąc pod uwagę fakt, że koszty surowcowe stanowią ponad 60 proc. kosztu wytworzenia 1 kg makaronu, a standardowe marże polskich producentów makaronu w segmencie private label oscylują na poziomie od 0,5 do 2 proc., tak drastyczne wzrosty kosztów produkcji powodują, że producenci wykazują ujemne wyniki finansowe, co doprowadzi do likwidacji mniejszych przedsiębiorstw i negatywnie wpłynie na konkurencyjność rynku." - wyjaśnia w liście Marek Dąbrowski.

Dlatego też Polska Izba Makaronu występuje do sieci handlowych i firm dystrybucyjnych „z apelem o zrozumienie i umożliwienie renegocjacji zawartych kontraktów z producentami makaronu, licząc na konstruktywne i partnerskie podejście do naszych problemów."

„Mamy świadomość - pisze Marek Dąbrowski -, że w obecnej sytuacji gospodarczej, przy wysokiej konkurencji w segmencie sprzedaży detalicznej wzrosty cen produktów nie są mile widzialne i wielu producentów makaronu, którzy próbowali renegocjować ceny sprzedaży produktów, nie otrzymało akceptacji ze strony sieci handlowych."

I dodaje: „Uważamy, że sytuacja jest bardzo poważna i wymaga zainteresowania nią szerszego kręgu podmiotów w tym media zajmujące się problematyką handlu i rolnictwa, aby skutecznie zniwelować zagrożenie i doprowadzić do uelastycznienia cen sprzedaży makaronu."

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (7)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • s 04-09-2012, 10:36:
czemu ma służyć opublikowanie przez Zarząd PIM odezwy: jesteśmy niekompetentni? żeby podnieść ceny w sieciach, trzeba to umieć zrobić. jeśli się nie umie, publikowanie odezw nic nie zmienia.
  • jan 04-09-2012, 09:53:
producenci makaronu sprzedają innym odbiorcom spoza sieci o 30 - 50 % drożej więc w ten sposób sobie wyrównują zysk. skutek jest widoczny - likwidacja kilku tysięcy małych sklepów spożywczych w tym półroczu.
  • Makaronik 04-09-2012, 09:37:
I tak nic nie zdziałają. W PIM tylko dużo krzycza ale sa mało skuteczni, a przede wszystkim każdy ciagnie do siebie. Wiec nic im i tak z tego nie wyjdzie. Jak pisze mój poprzednik ...zlicytuje ich komornik.

Zobacz wszystkie komentarze (7)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 080) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH