REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Polska Izba Makaronu do sieci handlowych: Apelujemy o umożliwienie renegocjacji kontraktów

  • Autor: pr/portalspozywczy.pl
  • Data: 03-09-2012, 14:27
Polska Izba Makaronu do sieci handlowych: Apelujemy o umożliwienie renegocjacji kontraktów

Polska Izba Makaronu, organizacja zrzeszająca producentów makaronu, wystąpiła do 20 największych, działających w Polsce sieci detalicznych i dystrybutorów z apelem „o zrozumienie i umożliwienie renegocjacji zawartych kontraktów z producentami makaronu". Inicjatywa ma związek z drastycznym wzrostem kosztów wytworzenia makaronu z jakim mamy do czynienia w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

REKLAMA

„Głównym czynnikiem wpływającym na coraz niższą rentowność wręcz nieopłacalność produkcji makaronu, jest zauważalny wzrost cen zbóż na rynkach kontraktów terminowych, zmniejszająca się podaż pszenicy (wyczerpanie zapasów) i coraz gorsze prognozy zbiorów zbóż w 2012 roku na całym świecie, co z kolei pociąga za sobą stały skokowy wzrost cen mąki makaronowej proponowanej naszym producentom przez młyny krajowe i zagraniczne." - informuje w liście do sieci handlowych Marek Dąbrowski, wiceprezes zarządu Polskiej Izby Makaronu.

Jak informuje Marek Dąbrowski „wynika to z niekorzystnych warunków pogodowych, wymarznięcia dużych areałów pszenicy ozimej w Polsce oraz w ościennych krajach. Po doniesieniach o największej od 1956 roku suszy w USA, prognozy tegorocznych zbiorów w tym kraju zostały znacznie obniżone. Międzynarodowa Rada Zbożowa (IGC) przewiduje że tegoroczne zbiory będą niższe od ubiegłorocznych o około 10 proc."

„Koszty zakupu mąki z pszenicy zwyczajnej wzrosły od czerwca bieżącego roku o około 7-10 proc. Przewidywany jest wzrost cen o kolejne 10-20 proc. w miesiącu sierpniu i co najmniej ich utrzymanie w całym sezonie 2012/2013. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku mąki z pszenicy durum." - wyjaśnia wiceprezes PIM.

Jak dodaje „istotnymi czynnikami powodującymi wzrost kosztów produkcji makaronu są także dynamiczne podwyżki cen paliw, opakowań z folii polipropylenowej i polietylenowej wytwarzanej z surowców ropopochodnych, kartonów oraz bardzo duża podwyżka cen jaj."

„Biorąc pod uwagę fakt, że koszty surowcowe stanowią ponad 60 proc. kosztu wytworzenia 1 kg makaronu, a standardowe marże polskich producentów makaronu w segmencie private label oscylują na poziomie od 0,5 do 2 proc., tak drastyczne wzrosty kosztów produkcji powodują, że producenci wykazują ujemne wyniki finansowe, co doprowadzi do likwidacji mniejszych przedsiębiorstw i negatywnie wpłynie na konkurencyjność rynku." - wyjaśnia w liście Marek Dąbrowski.

Dlatego też Polska Izba Makaronu występuje do sieci handlowych i firm dystrybucyjnych „z apelem o zrozumienie i umożliwienie renegocjacji zawartych kontraktów z producentami makaronu, licząc na konstruktywne i partnerskie podejście do naszych problemów."

„Mamy świadomość - pisze Marek Dąbrowski -, że w obecnej sytuacji gospodarczej, przy wysokiej konkurencji w segmencie sprzedaży detalicznej wzrosty cen produktów nie są mile widzialne i wielu producentów makaronu, którzy próbowali renegocjować ceny sprzedaży produktów, nie otrzymało akceptacji ze strony sieci handlowych."

I dodaje: „Uważamy, że sytuacja jest bardzo poważna i wymaga zainteresowania nią szerszego kręgu podmiotów w tym media zajmujące się problematyką handlu i rolnictwa, aby skutecznie zniwelować zagrożenie i doprowadzić do uelastycznienia cen sprzedaży makaronu."

KOMENTARZE: (7)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • s 04-09-2012, 10:36:
czemu ma służyć opublikowanie przez Zarząd PIM odezwy: jesteśmy niekompetentni? żeby podnieść ceny w sieciach, trzeba to umieć zrobić. jeśli się nie umie, publikowanie odezw nic nie zmienia.
  • jan 04-09-2012, 09:53:
producenci makaronu sprzedają innym odbiorcom spoza sieci o 30 - 50 % drożej więc w ten sposób sobie wyrównują zysk. skutek jest widoczny - likwidacja kilku tysięcy małych sklepów spożywczych w tym półroczu.
  • Makaronik 04-09-2012, 09:37:
I tak nic nie zdziałają. W PIM tylko dużo krzycza ale sa mało skuteczni, a przede wszystkim każdy ciagnie do siebie. Wiec nic im i tak z tego nie wyjdzie. Jak pisze mój poprzednik ...zlicytuje ich komornik.

Zobacz wszystkie komentarze (7)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH