Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polska jednym z liderów wprowadzania nowoczesnych płatności

  • Autor: Gazeta Wyborcza
  • Data: 18-03-2016, 09:40
Polska jednym z liderów wprowadzania nowoczesnych płatności
fot. Shutterstock

Polska jest jednym z liderów wprowadzania nowoczesnych płatności. Gotówką, kartą, telefonem? Zmieniają się sposoby płacenia w sklepach, które zaczynają również pełnić funkcję butików finansowych, bo można tam wypłacić pieniądze albo zaciągnąć pożyczkę – informuje „Gazeta Wyborcza”.

Polska była jednym z pierwszych krajów na świecie, gdzie wprowadzono i testowano płatności zbliżeniowe. To m.in. u nas zaczęto łączyć telefon komórkowy z kartą płatniczą. Getin Noble Bank pierwszy na świecie wydał kartę, w której autoryzację kodem PIN zastąpiono skanem linii papilarnych.

Dlaczego te nowinki technologiczne tak chętnie testuje się akurat u nas? W nowoczesną bankowość Polska weszła stosunkowo niedawno i zaczęła ją budować niemal od zera. Zdaniem ekspertów na takim rynku łatwiej jest wprowadzać nowe technologie niż na rynkach dojrzałych, gdzie klienci przez dziesiątki lat przyzwyczaili się już do pewnych rozwiązań.

Jednak, jak pokazują statystyki, nadal w kwestiach płacenia daleko nam do nowoczesności. Rządzi gotówka. Blisko połowa Polaków za zakupy spożywcze, ubrania, a nawet droższe sprzęty (meble czy AGD) płaci wyłącznie papierowym pieniądzem - wynika z badań TNS. Tylko 3-4 proc. respondentów płaci wyłącznie kartą. Pozostali raz wyciągają gotówkę, raz kartę. Opłacanie rachunków za prąd czy gaz? Tu też rządzą stare i drogie przyzwyczajenia. Większość Polaków (40 proc.) idzie z kwitami na pocztę, płacąc za każdy rachunek kilka złotych prowizji, mimo że przelew internetowy jest za darmo.

Jednak ci, którzy zamienili gotówkę na karty, nie boją się sięgać po nowinki techniczne. A technologią, która bez wątpienia się w Polsce przyjęła, są płatności zbliżeniowe, które pojawiły się na naszym rynku w 2008 r.

Już ponad połowa płatności kartami to transakcje zbliżeniowe. W Europie wyprzedzają nas jedynie Czechy, gdzie odsetek transakcji zbliżeniowych (z wykorzystaniem kart z logo MasterCard) wynosi ponad 70 proc. - Transakcje zbliżeniowe, które pojawiły się na polskim rynku stosunkowo niedawno, szybko stały się standardem - mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe. Jego zdaniem to efekt otwartości Polaków na technologiczne nowinki.

Czytaj więcej w „Gazecie Wyborczej”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 643) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH