Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polska liderem rynku detalicznego w Europie Środkowo-Wschodniej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 14-11-2011, 15:23

Jones Lang LaSalle opublikował "Barometr handlowy w Europie Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej". Raport ten stanowi przegląd sytuacji na rynku centrów handlowych w siedmiu państwach tego liczącego 97 milionów mieszkańców regionu tj. w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Chorwacji oraz Serbii. Publikacja wsparta została badaniem ankietowym wśród kluczowych sieci handlowych oraz właścicieli i deweloperów obiektów handlowych, którzy posiadają nieruchomości w kilku krajach tej części Europy.

Beatrice Mouton, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w regionie CEE & SEE komentuje: - Raport ukazuje cechy wspólne oraz różnice w sektorze handlu detalicznego między poszczególnymi rynkami regionu. Spośród siedmiu krajów, Chorwacja i Serbia nie są na razie członkami Unii Europejskiej, choć oczekują na akcesję w pierwszym możliwym terminie. Barometr odczuć handlowych wskazuje na względnie pozytywną sytuację w regionie, przy czym pewne rynki np. Polska, radzą sobie wyraźnie lepiej od przeciętnej, natomiast inne np. Węgry, wciąż pozostają na drugim końcu skali.

Z raportu wynika, że spodziewany jest wzrost obecnej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej o 2,5 mln mkw. do końca 2013 r., przy czym aż 45 centrów handlowych zostanie oddanych do użytku w regionie tylko w 2012. Oznacza to, iż rynek powiększy się o dużą liczbę nowych, wysokiej jakości produktów inwestycyjnych. Blisko połowa nowej powierzchni przypada na Polskę, a za nią są Rumunia, Serbia i Chorwacja.

Zasoby nowoczesnych powierzchni centrów handlowych w Warszawie to jedynie 14 proc. całkowitej podaży. Duża liczba mniejszych miast w Polsce pozwala deweloperom i właścicielom nieruchomości na dywersyfikację portfela. Inaczej sytuacja wygląda na Węgrzech, w Chorwacji i Serbii, na których to rynkach podaż obiektów handlowych w stolicach to ponad połowa zasobów krajowych. Państwa te, a także Czechy, Słowacja i Rumunia to rynki handlowe silnie zdominowane przez stolice.

Jones Lang LaSalle wskazuje, że Czechy są najbardziej nasyconym rynkiem regionu (231 mkw. powierzchni handlowej na 1 000 mieszkańców). Polska zajmuje drugie miejsce z nasyceniem na poziomie 197 mkw. na 1 000 mieszkańców, dalej w kolejności są Chorwacja i Słowacja. Jednak porównując tylko stolice, Warszawa wciąż posiada ogromny potencjał pod kątem nowych inwestycji w sektorze „retail". Będąc zdecydowanie większym rynkiem niż Bratysława, Praga i Zagrzeb, i posiadając podobny poziom wynagrodzeń, polska stolica cechuje się bowiem mniejszą podażą powierzchni handlowych w przeliczeniu na 1 000 mieszkańców.

Ponadto, w raporcie czytamy, iż centra handlowe są preferowaną ścieżką rozwoju w regionie. Z uwagi na obniżenie się stawek czynszowych w centrach handlowych, format ten stał się bardziej konkurencyjny dla parków handlowych, podważając nieco tym ostatnim argument kosztowy.

Polska przyciąga największą liczbę nowych marek. GAP, LC Waikiki, Toys "R" Us, Lindex i Desigual to przykłady zagranicznych sieci handlowych, które w ostatnim czasie zdecydowały się wejść na polski rynek. Decyzje o ekspansji podejmowane są w oparciu o wielkość rynku, siłę nabywczą, oraz w pewnym sensie również dostępność partnerów - franczyzobiorców, dla tych, którzy zdecydowali się właśnie na franczyzę jako sposób rozwoju. Polska, Rumunia, Chorwacja i Serbia to w opinii sieci handlowych bardzo ciekawe destynacje, natomiast Czechy, Słowacja i Węgry muszą silniej zabiegać o nowe zagraniczne marki.

Franczyza jest szeroko praktykowanym w regionie CEE i SEE sposobem na rozwój sieci, jednak nadal problemem pozostaje znalezienie właściwego lokalnego partnera z odpowiednim doświadczeniem i zapleczem finansowym. Niektóre marki w swej strategii mają wpisany rozwój bezpośredni np. H&M, C&A, New Yorker, Deichmann, Takko oraz Humanic, inne w tym np. Debenhams decydują się wyłącznie na franczyzę.
Beatrice Mouton dodaje: „Marki hiszpańskie, włoskie, francuskie, oraz poniekąd również brytyjskie silniej rozwijają się w Polsce i Rumunii, choć atrakcyjne są również dla konsumentów w Chorwacji i Serbii. Natomiast sieci austriackie i niemieckie bardziej widoczne są w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Nie jest to zaskoczeniem, gdyż marki sprawdzają się najczęściej na tych rynkach, które są im bliskie kulturowo i historycznie. Co ciekawe, Polska i Rumunia mogą pochwalić się większą różnorodnością marek krajowych, podczas gdy Serbia, Węgry, Chorwacja i Czechy uzależnione są od sieci zagranicznych".

Polska ustępuje jednak innym krajom regionu w konkurencji głównych ulic handlowych. Najlepiej rozwinięty centralny, handlowy obszar miasta mają Czechy - w Pradze między Na Příkopě i Václavské Náměstí swoje sklepy ma lub będzie miało większość operatorów detalicznych. Drugim krajem pod względem atrakcyjności głównych ulic handlowych są Węgry, jednak w przeciwieństwie do Czech - na Węgrzech atrakcyjność głównych ulic handlowych ogranicza się do Budapesztu. Polska i Rumunia są bardzo niejednolite w kontekście obszarów śródmiejskich i atrakcyjnych lokali handlowych, które niejednokrotnie przeplatane są tymi mniej atrakcyjnymi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 950) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH