Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polski biznes patrzy na Chiny przez pryzmat ceny; zachód - rynku

  • Autor: PAP
  • Data: 11-09-2013, 15:05

Głównym motywem rozpoczęcia współpracy z Chinami dla naszego biznesu są niższe koszty zakupu towarów, tymczasem zachodnie firmy patrzą na Państwo Środka jak na nowy rynek zbytu - to jedna z konkluzji badania dot. współpracy polskich przedsiębiorstw z Chinami.

Raport przygotowany przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych i firmę doradczą KPMG został zaprezentowany w środę w Warszawie. Wynika z niego, że obecnie 27 proc. średnich i dużych firm w Polsce współpracuje z Chinami. Większość z nich (75 proc.) motywuje rozpoczęcie kooperacji mniejszymi kosztami uzyskania produktów lub usług; dla 45 proc. ważny jest natomiast dostęp do tamtego rynku zbytu.

To zupełnie inaczej niż na Zachodzie. Przykładowo najważniejszą przyczyną obecności w Chinach dla przedsiębiorstw holenderskich są perspektywy rozwoju chińskiej gospodarki (63 proc.). Wśród niemieckich przedsiębiorstw czynnikiem decydującym jest potencjał sprzedaży na tamtejszym rynku (93 proc.).

Agnieszka Szymańska, wiceprezes zarządu firmy HTL Strefa, największego na świecie producenta nakłuwaczy oraz igieł insulinowych uważa, że takie postrzeganie Chin przez Polaków jest bardzo niebezpieczne.

"Bardzo łatwo sprawdzić na ile zmieniły się koszty tzw. robocizny w Chinach. Ja zatrudniam tam produkt menagerów, co kosztuje mnie trzy razy tyle co w Polsce" - mówiła podczas debaty nad raportem.

Nasze firmy rzadko zwracają się o wsparcie w ekspansji na rynku chińskim do polskich instytucji, choć ich oczekiwania wobec państwa są wysokie. Głównym źródłem informacji dla polskich przedsiębiorstw o Chinach jest internet (dla 87 proc. firm) oraz doświadczenia innych firm (63 proc.). Zdecydowanie rzadziej są to informacje przygotowywane przez instytucje państwowe. Z portali gochinagov.pl, czy exporter.gov.pl korzystało 24 proc. badanych przedsiębiorstw. Do zasobów Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych sięga tylko 6 proc. firm.

"Istnieją duże rozbieżności między oczekiwaniami biznesu, a stopniem korzystania ze wsparcia ze strony państwa, co może świadczyć o braku wiedzy na temat pomocy oferowanej przez instytucje państwowe" - zwracał uwagę koordynator badania w PISM Artur Gradziuk.

Taki stan rzeczy przekłada się też na problemy, jakie spotykają nasze firmy współpracujące z Chinami. Według reportu, co czwarte przedsiębiorstwo współpracujące z podmiotami chińskimi doświadczyło sytuacji konfliktowej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 968) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH